26 maj 2014

Världens enklaste sanning.

Du kan "ha" hur mycket rätt som helst, det är ändå inte säkert att du "får" rätt.
En mening som berättar en hel del om hur det är att bli vuxen, både i tanke och i kropp. För allt är inte svart eller vitt.

En hel del yngre människor har inte förstått den inre meningen med citatet ovan. Att det nästan aldrig handlar om att hitta "sanningen i världen" och sedan slåss för den. Även jag har mina sanningar och moraliska kompass. Men det var rätt många år sedan som jag insåg att mina sanningar inte speciellt ofta överensstämmer med dina sanningar.

Vi tycker olika på så många vis att det är svårt att ens redogöra för de möjliga synvinklarna på sanning. Ta till exempel bara dessa: politiskt, ekonomiskt, ideologiskt, kulturellt, kommunikativt, implicit, konstitutionellt, socialt och så vidare.

Vi är olika i mer än vi är lika. Och sanningar finns inte, vare sig filosofiskt eller vetenskapligt. Det finns starka uppfattningar, men oftast inte en enda gemensam sanning. Och det gäller att handskas med detta faktum på ett humanistiskt vis. För att vi är människor. För att kunna umgås. För att stå ut med varandra.

Det är dags att acceptera att du inte alltid får igenom "din sanning", hur "rätt" du än har...
#blogg100 - 087

2 kommentarer:

  1. Ögonblick av delad sanning i dialog, är möjliga
    och kan innehålla många motsättningar.
    Samtal skapar mening.

    SvaraRadera
  2. Det håller jag fullständigt med om... Men att sträva efter konsensus för konsensus egen skull kan vara fel i en rad olika situationer.

    SvaraRadera