2 maj 2017

Gudars skymning, vilka konstiga uttryck.

Det finns många uttryck i svenskan som vi ofta (nåja) använder, men som vi egentligen inte riktigt vet vad de innebär.  Så här några enkla förklaringar (som du kan använda vid lämplig kulturell sammankomst.) ;)

Suga på ramarna. Kommer från de felaktiga uppfattningen att en björn i idé suger på sina tassar (ramar) för att överleva under vinterdvalan.

Ont krut förgås inte så lätt. Felaktig översättning ligger bakom detta relativt gamla svenska uttryck. Om jag berättar att ogräs heter unkraut på tyska, kanske du förstår själv...

Hålla ett getöga på något. Från fornnordiskans geta/gæta med betydelse vakta, förvara, vårda, ge akt (på ngt).


Supa, ljuga eller svära som en borstbindare. Inlånat uttryck från tyskans saufen wie ein Bürstenbinder, redan på 1700-talet i svenskan. Bürsten kan på tyska betyda både supa och borsta och syftar därför inte alls nödvändigtvis till yrkesgruppen borstbindare. Från början användes uttrycket just om supa på svenska, fast uttrycket började utökas till svära som... och ljuga som... någon gång på 1800-talet

Till min smala lycka. Har absolut inget med tjocklek eller liknande att göra. Eftersom ordet smal i äldre tider användes med betydelsen knapp (som i liten marginal) betyder egentligen uttrycket tur, med knapp marginal.

Gudars skymning. Ett kraftuttryck som faktiskt hänger ihop med gamla asatron. Egentligen antingen gudaskymning eller gudars skymning. Det är helt enkelt världens undergång eller Ragnarök.

Fler uttryck du undrat över?

#blogg100 - dag 63

4 kommentarer:

  1. Gillar! Det jag inte gillar är vår obildade samtid där folk blandar ihop brädden med bredden och ända med enda och stöttepelare med stötesten osv osv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lagom regelmässig är bra. Att själv ha hög standard, men att inte bli så arg på andra (som gör mer eller mindre fel) kan vara bra för själen...

      Radera
  2. Men som jag ä l s k a r dessa dina fantastiskt informativa och ändock föredömligt korta och faktaspäckade lustfyllda inlägg om språk.

    Av dessa har jag aldrig ens hört den om ramarna, skrattade glatt åt ont krut, håller nog sällan getögon men bortbindaren får allt plats i mitt språk emellanåt, liksom lyckan. Och gudars skymning och När klockorna stannar är uttryck som hängt med mig sedan barnsben, och det får de fortsätta göra!

    SvaraRadera
  3. Mina föräldrar är gamla. Efter att min äldsta son spenderat mycket tid med dem när han var tre till fyra år började han använda uttrycken ”gudars skymning” och ”kära hjärtanes” under flera års tid. Roade andra föräldrar och förskolepersonalen.

    SvaraRadera