5 februari 2013

Bibliotekarien - en grå tant?

Skriver ju en del. Kul var det att träffa representanter från Bibliotekshögskolans (BHS) 40 år. Högtidliga firandet hölls i oktober 2012, inför det skrev jag för Högskolan i Borås magasin 1866.

Uppdraget var att beskriva ett runt bord-samtal. Ett samtal som vi arbetade fram i realtid och alla citat är korrekt återgivna. Krävdes en del tekniskt planerande, men roligt var det. För jobbet träffade jag fyra personer, alla med speciellt förhållande till bibliotek i allmänhet och BHS i synnerhet. Att de var besjälade hoppas jag framgår av texten.


Själva uppslaget i 1866, maj 2012







Roligast vara att jobba fram de citat som finns i artikeln. För den late plockar jag fram tre här:


Om högskolan i allmänhet:
– Vi har en ständigt pågående identitetskris, vilket jag tycker är positivt.

Apropå om nidbilden om att bibliotekarien är en "tant med runda glasögon":
– Det finns säkert de som är teoretiskt intresserade och intellektuella och som kan uppfattas som inbundna, men så finns det betydligt fler som är naturligt utåtriktade...


Och om varför BHS och våra biblioteks roll:
– ... Det är väldigt lätt att ”man ska hänga med”, att tro att tekniken är lösningen på allt och det är bara det bibliotekarier ska hålla på med. Det är klart att det är en väldigt viktig del att kunna det, men att vi också har den kritiska funktionen – att ifrågasätta hur vi arbetar...


Hela artikeln i webbformat.

Bibliotek är otroligt viktiga för mitt jobb, för mina barn, för demokratin och så vidare. Varit på ett bibliotek nyligen? Prova du också...

#blogg100 - 014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar