7 april 2013

Stäng inte för öppna frågor.

Om frågans roll i kommunikation, del 2.

Vi måste vara minst två för att att kunna kommunicera. Sändare och mottagare. Förmedlare och lyssnare. Och för att ha en bra konversation, måste frågorna vara bra. De avgör liksom allt.

Ibland handlar god kommunikation om något så enkelt som att att frågan du ställer ska kunna besvaras på ett bra vis.

Fråga. På fornsvenska fragha. Från lågtyskans vrâgen, jämför med tyskans fragen. Samhörigt med de svenska orden forska och frejd


Det som skiljer den duktige journalisten från medelmåttan, är förmågan att ställa rätt fråga. I ett andra inlägg av tre, när det gäller kommunikationens viktiga frågor, handlar dagens inlägg om att ställa öppna eller slutna frågor, vilket är skillnaden mellan att få ett enkelt ord som svar eller hela berättelser.

En god lyssnare
Tycker du om att prata med någon speciell person? Har du funderat på varför du gör det? I de flesta fall av lyckad kommunikation är det avgörande inte hur bra du sänder, utan hur bra du tar emot - det vill säga hur bra lyssnare du är. Och vad goda journalister vet är att det allt som oftast inte handlar om att formulera sin smartaste fråga, utan att ha vet att dels lyssna bra, dels ställa rätt följdfråga.

Stäng inte
Felet många gör när de till exempel intervjuar någon, är att de ställer "stängda frågor". En stängd fråga är den som det går att svara ja, nej eller vet inte på. Ett enkelt exempel på en sådan fråga är: Känns det bra? Det som kännetecknar den typen av frågor är att de just stänger kommunikationer, de uppmanar aldrig till att utveckla svaret. Kanske är det därför många sportjournalister ändå lärt sig att istället fråga: Hur känns det?

Dock är det följdfrågan som är det viktigaste i detta sammanhang och det av två skäl. För det första måste en bra lyssnare just lyssna. Är du för fokuserad på din nästa viktiga fråga, glömmer du att höra vad intervjupersonen just sagt:
Ett exempel är detta kommunikationsutbyte:
– Hur känns det nu när du gjorde hattrick och var bäst på plan?
– För jävligt!
– Blir det fler mål nästa match, tror du? ...

För att få mer
För det andra är det fördjupningen eller mer av historien som egentligen vill ha. Och den bästa frågan är nästan alltid; Varför? Följt av utfrågarens tystnad. Tillräcklig tystnad så att den du pratar med förstår att du vill höra. Inga om, inga men, inga förklaringar. Varför? och tystnad...
För det är när vi visar oss villiga att lyssna, samtidigt som vi ger den som sänder (intervjuas) utrymme att berätta, som vi får de bästa och mest intressanta svaren. Stoppa in ett varför efter nästan vilket svar du än får, så förstår du:

– För jävligt
– Varför?    ...

– Underbart!
– Men varför?   ...

eller
– Vad tycker du om att dina kamrater fotbollssupportrarna hade en strippa i bussen på vägen ner?
– Klockrent!
– Varför då?   ...

Du måste naturligtvis välja dina tillfällen. Att fråga varför på allt som sägs dig, gör att folk tycker att du är en irriterande och barnslig person (så här gör många barn nämligen), men att göra det ofta gör att folk gillar dig. Du visar nämligen att du vill lyssna på dem och det är alltid populärt.

Så undvik att ställa stängda frågor och du kan börja anses som den bästa lyssnaren någonsin...


Här finns del 1 i min miniserie om frågans roll i kommunikation: Att ställa rätt fråga 
#blogg100 - 075

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar