26 april 2013

Sic. Märkligt siktade ord.

En del liksom fastnar. Sticker sig fast i hjärnbarken och jag kan inte ens med isskrapa få bort dem. Så jag var tvungen att titta närmare dels på ordet skick, dels en vassa varianter och liknande ord. Sikta orden på ett mer eller mindre skickligt sätt?

S eller sje-ljud? Enkelt k eller ck? Ibland är det endast en bokstav som förändrar ordets innebörd. Ordet sikt har en tid spökat i mitt inre. Var därför tvungen att titta närmare på det och andra ord som nästan låter likadant. Och i god nätanda delar jag naturligtvis med mig.

Skick. Tillstånd, god ordning. Från lågtyskans schik, med samma betydelse.
Oskick. Motsatsen till god ordning. Används ofta för att negativt beskriva seder och rutiner som anses skapa oordning.
Skicklig. Att vara kunnig och eller bra på något. Egentligen att hålla god ordning. 
Ovanstående ord är besläktat med verbet skicka, som har ursprungsbetydelse att ordna, eller att ordna med. En skickelse är en förordning (regelverk).
mjölsikt

Sikt. Två betydelse: 1. det du ser, från lågtyskans sicht och tyskans sicht som betyder seende. 2. att till exempel sikta (enkelt sila) mjöl. Från lågtyskans sichte med samma betydelse.
Sikta. Att få i sikte (betydelse 1 ovan). Även att rikta vapen mot mål.
Avsikt. Efter tyskans absicht med samma betydelse. Bildat av betydelse 1 av sikt (seende). Jämför med ordet avse.

Skikt. Lager. Troligtvis från tyskans schicht, med betydelse skikt, varv, lager


Hon var avsiktligt skicklig, trots det siktar jag ett och annat oskick. Det är inte alltid hon kan sikta in sig på på rätt skikt. 
#blogg100 - 094

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar