10 april 2013

Nya synintryck.

Fler associationer, fler bilder. Fem bilder som relativt raskt skapar ord i mitt sinne.

En bild säger mer en tusen ord sägs det. Men ofta sticker ett av de tusen ut mer än de andra. Helt subjektivt förstås, här är dagens fem bildord.

Sönder
Mot
Kul(a)
Stel
Gyllene
Tänkte göra ett undantag och förklara två av bilderna, den första och den sista.

Mannen på bilden heter Lars Hedelin och är en god vän. 1996-1997 var vi två pressofficerare vid svenska Bosnienbataljonen BA07 (Tillsammans med Göran Glans). Han som bildexpert, jag som skrivande dito, fast egentligen delade vi på de flesta av uppgifterna även om vi hade varsin spetskompetens. Bilden är tagen på en bro över floden Spreča, nära Doboj i norra delen av bataljonens ansvarsområde. Lars klagade över att bilden är oskarp på honom, men skärpan ligger på sönderskjutna, söndersprängda och minerade hus i byn bakom. Ja, denna tid i Bosnien är ett minne för livet, och ett inte speciellt vackert sådant.

Spelar fotboll med ett gäng glada äldre män (jo, Johan Sjöberg, även du är äldre) hos Elfsborg varje torsdagsmorgon. Förvånansvärt många mornar den gångna vintern, när vi tar en morgonmacka efter träningen, har denna buckla stått på bordet. Lennart Johanssons pokal går det många historier kring, bland annat om vad spelarna i diverse lag gjort med den. Men det får du fråga någon annan om. Att den stått och lyst upp mina torsdagsmornar hela vintern har varit... gyllene glädje. Och tittar du noggrant ser du mig i en reflektion i pokalen...

Tidigare bildord hittar du här.
Och. Alla bilder är mina egna, © Gunnar FN. Och som kreatör värnar jag om min inkomstkälla. Du kan få använda bilderna, men endast om du frågar först...
#blogg100 - 078

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar