4 april 2017

Planera för succé.

Det pratas mycket om alla möjligheter som den nya tekniken ger, att kunden ska komma till dig istället för att du ska hitta dem. Detta är i princip inte någon ny idé för en marknadsförare. Vad som är nytt är tekniken och de möjligheter den ger. Och en av dessa stora möjligheter ska jag ge dig en inblick här i denna fyrdelade text. Del två handlar om VEM och VAD. Och att veta detta före du agerar.

A och O i all god marknadsföring är att veta vad som ska marknadsföras till vem, var, hur och när. Det spelar ingen roll i vilken form kommunikationen sker, att sikta i blindo och sedan skjuta är inte bra för någon, vare sig skytt eller måltavla. Problemet med dagens sociala medier är att väldigt många tycker att tekniken är så fantastiskt att de glömmer att göra sin hemläxa. En hemläxa som alltid bör börja med en rejäl analys.

Enkelt uttryckt måste du känna till vem som är intresserad (eller kanske kan bli) av din produkt innan du väljer metod för kommunikation. Och innan du tar reda på vem som kan bli kund måste du veta vad det är du säljer. Det vill säga, före allt annat krävs att du känner din egen affär och produkt, att du känner till konkurrenternas motsvarande produkter och att du förstår potentialen i din produkt. Allt detta är skälet till varför alla seriösa marknadsförare anser att en affärsplan är grunden för marknadsföring. En sådan affärsplan kan göras mer eller mindre omfattande, men utan den är du vilse.

Vad du vill
Alla i samma företag bör dra åt samma håll. De bör också ha samma mål och samma metod att nå dit. Detta slår du fast i en genomarbetad affärsplan. Den berättar vad ni saluför, varför ni säljer detta och till vem. Affärsplanen berättar också för alla inom företaget om vilka värden ni står för och vad ni vill att kunden ska tycka om er. Genom att sedan koppla en kommunikativ plan till affärsplanen slår ni också fast hur allt ovan kommuniceras till kunder och andra. Detta är väsentligt för att bygga värden i produkter, tjänster och företag. Alla och allt ska helt enkelt tala samma språk.

Vad kunden vill
En affärsplan berättar också mer om hur din produkt kan attrahera kunder, och mer om vilka dessa kunder är. Genom gedigen analys kan du också få veta mer om konkurrensen och annat som påverkar din marknad. Ibland är till och med produkterna förändrade under innovationsprocessen, beroende på upptäckter i den tänkta målgruppens behov visavi er produkt. Vad kunden har för behov eller möjliga behov är otroligt viktigt att veta. 


Där ni möts

Antingen har du en fysisk butik eller verksamhet eller så arbetar du kanske med digitala möten. Men det är inte bara på dessa mötesplatser som du ordnat som kundmöten sker. Reklam är ett möte, i överförd betydelse. När du visar din produkt och tjänst ska allt i det mötet förmedla dels värdet i produkten, dels behovet hos kunden. I den bästa av världar harmonierar värde och behov.

Det största problemet är att dessa möten allt för ofta sker oplanerade och på platser (fysiska eller digitala) som du inte vare sig kontrollerar eller har insyn i. Med en väl utformad plan kan dessa risker minimeras kraftigt.


En social snurra
Planen
Allt ovanstående ska inkluderas i en plan för hur marknadsföring sker via sociala medier. Det är likheten med äldre ”konventionell” marknadsföring. Du måste veta vad du vill och vart du ska. Du måste känna din kund. Och du måste ha kontroll eller åtminstone insyn i mötet produkt/kund.

Vi gör detta inför arbetet med en Social snurra genom att gemensamt med dig och din verksamhet se till att affärsplan eller motsvarar finns och att den är kommunicerbar. När detta väl är genomfört och en eventuell kommunikationsplan är upprättad och du valt de kanaler som passar din verksamhet bäst, då är det dags att bygga förutsättningen rent tekniskt. Hur och var skriver jag om i morgon på samma plats. Välkommen tillbaka.

OBS. Även om ovanstående är mångordigt är arbetet relativt enkelt. För att alla i verksamheten och att den eller de som kommunicerar detta ska tycka och stå för samma sak. Det är det planeringen handlar om.

#blogg100 - dag 35

4 kommentarer:

  1. Jag gillar den sociala snurran. Den har jag inte sett förut. Jag ska helt klart sätta mig och klura på orden och känna in vad som ska ligga under vad gällande min verksamhet. Marknadsföring är på papper inte så svårt men verkligheten en annan. För mig i alla fall

    SvaraRadera
  2. Det är endast tekniken som är ny, inte marknadsföringsidén om hur vi kan nå ev kunder. Och fungerar gör det

    SvaraRadera
  3. Gillar "För att alla i verksamheten och att den eller de som kommunicerar detta ska tycka och stå för samma sak. Det är det planeringen handlar om. ” skarpt, den sociala snurran känns som en vettig förklaringsmodell. Skolan jag arbetar på har idag inte behov av att locka nya elever, vi växer så det knakar. Däremot är det viktigt att de som väljer oss vet vad de väljer (och därmed även väljer bort, då vi provar nya vägar), liksom att vi kan fortsätta attrahera rätt lärare.

    SvaraRadera
  4. Jo. I grunden handlar det mycket om att "alla ska dra åt samma håll". Skolverksamheter måste ju inte alltid ha "affärsplaner", ni har ju er läroplan. Med de värdegrunder som ni står för, kan med fördel spridas med sociala medier, på att kul och intressant vis (utan pekpinnar).

    SvaraRadera