1 mars 2014

Nyomstart.

Idag. Startar. Blogg100. Anno 2014. Här. Och där...
1 mars till 8 juni. Minst ett inlägg om dagen. En utmaning. En rolig utmaning.
Idag passar det nog bra med en förklaring varför bloggen heter 
Upp flyga orden.

I mina första yrkesår var det ingen diskussion om vad jag skulle jobba med. Det måste bli teater. På scen. Att uttrycka var inte bara livsviktigt, utan även dödligt allvarligt. 
Redan under gymnasietiden hade jag börjat med dramatik. Två saker kommer jag ihåg från dramatiklektionerna: avslappningsövningarna och Shakespeare. Vi arbetade med scener från bland annat Hamlet och sällan har ett uttryck fastnat så i min själ som just:

Upp flyga orden, tanken stilla står. Ord utan tanke, aldrig himlen når (My words fly up, my thoughts remain below; Words without thought, never to heaven go).

Orden är från den enda scen där Hamlets farbror Claudius (kunga- och fadermördaren) visar någon som helst typ av ånger. Han försöker be, i ett försök att blidka gudarna inför brorsonens befarade upptäck av det onda dådet. Men. Som texten så underbart förmedlar, det krävs mer än ord för att nå gudarna.

I dramatiklektionernas avslappnade, men sinnesöppna tillstånd slog just dessa rader mig mer än någon annan textrad gjort. Det faktum att orden är viktiga, men att utan en ärlig avsikt bakom dem, spelar de faktiskt ingen roll.

Jag har gjort mycket sedan dess. Gått från teater till journalistik, varit militär och arbetat inom näringslivet. Den röda tråden har alltid varit kommunikation. Och min mission har alltid varit att kombinera form och innehåll. 

Det blev naturligt att ta till mig ovanstående citat, eftersom det står för det jag står för.

#blogg100 - 001

1 kommentar:

  1. Ja, upp flyger orden.Intressant att du minns Avslappningsövningar ock Shakespeare!Avslappning säger mycket om det mesta, så även Shakespeare!

    SvaraRadera