Fast ett som skadar egna varumärket är aldrig bra.
Har jobbat med varumärken länge nu, dels indirekt i mina olika kommunikationsroller genom alla år, dels direkt på reklambyrå och som konsult. Kollegor känner igen något som kallas varumärkeshieraki - där varumärket står högst upp och det mest kända produkterna eller tjänsterna följer direkt under. Begreppet används i affärsutveckling för att avgöra vad som stödjer varumärket och gör det viktigt för kunden.
När en arbetar med varumärken är det inifrån och med sanna värden som allt avgörs. En sund grund som både företaget/organisationen inifrån och konsumenterna utifrån är överens om. Marknadsföring görs för att antingen stärka just varumärket eller för att sälja produkter där varumärket av avsändare. Ofta görs båda sakerna samtidigt.
Skärmdump Zoegas på FB - tagen 5/4 |
Skämta aldrig med varumärket!
Alla seriösa marknadsförare/affärsutvecklare vet att just varumärket och premiumprodukterna (de direkt kopplade till varumärket) är heliga. Om dessa saker skämtas inte, skrivs inget negativt och transparens och ärlighet är A och O för långsiktiga värden i varumärket.
Att då ett av Sveriges mest kända kaffeproducenter på 1 april skämtar om de viktigaste produkterna är att skjuta sig i foten. Det har inte med saken att göra om skämtet var roligt eller ej. Nej, det handlar om att risken med felaktiga uppfattningar kopplade till varumärket är alldeles för stora.
Så när Zoéga skämtade om att de mycket välkända kaffesorterna Skånerost och Mollbergs Blandning ska tas bort var det många som kände sig ledsna och besvikna. I detta fall lade Zoega upp en uppdatering på sin FaceBook-sida, som finns kvar långt efter 1 april. Dvs många tror/trodde på historien eftersom kopplingen till 1 april försvunnit.
Därmed har en skada på varumärket skett, oavsett uppsåtet. Och det är varken genomtänkt eller bra för Zoéga.
Jag tänker visserligen fortsätta att dricka Mollbergs blandning, men en viss besk (OBS ej bitter - som kaffe ska vara) eftersmak infinner sig...
#blogg100 - 036b
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar