28 april 2018

Vänta lite.

Jag tror att tveka är något viktigt. Ibland ska en verkligen skynda snabbt, ge sig hän och kanske bara våga stega ut i det okända. Men det finns också rätt många tillfälle när tvekan är bra, ett skydd, ett sätt att göra rätt.
Utan tveka

Det är allt ett konstigt ord, tveka. Vi har ytterst få idag moderna ord som börjar på tv- (nä, TV är inget riktigt ord). 

Jag kan med ålderns rätt bestämt säga att smarthet och erfarenhet medför tvivel. En hör så mycket (speciellt från unga) som sägs med emfas och övertygelse. Dock är det oftast inte en hel sanning som brukar försvaras. Livet är liksom varken svart eller vitt, eller hur?
Så, ett tveka lite ganska ofta är nog bara smart. Eller vad tycker du?

Tvekan är ett av mina #vackraord. Läs mer här (klicka).

Tveka. Osäker på sanningen, eller vara obeslutsam. Fornsvenskt ord, som på äldre nysvenska (1520-1730) som också kunde skrivas tväka och troligtvis tvika. På fornsvenska även tvivla (samma ord, alltså). Dock, den förklaring många tror ligger bakom, att prefixet tve- kan härledas från två (som i delad) är troligtvis felaktig.

#b100g - dag 59


4 kommentarer:

  1. Att tveka är är för mig en signal om att jag behöver fundera en stund. ATt inte bara springa på med mina spontana beslut, vilka jag har väldigt lätt för. En tvekan är viktig för mig att lyssna till. Ofta påverkar det inte mitt beslut, men det ger mig utrymme att tänka.

    SvaraRadera
  2. Tvekan. Spännande. Det är ett ord jag aldrig ägnat eftertanke åt.
    Tycker om dina tankar, ska nog hänga lite med tvekan, smaka lite på det, känna efter: vad tycker jag egentligen om det?

    SvaraRadera