2 april 2018

Har du hårt skal?

Ibland undrar jag hur folk är funtade. Om vi vet (undersökningar som visar) att nästan alla människor som är rejält gamla och som närmar sig döden, säger att de önskar att de haft ett liv med mer mening och med mer människor kring sig - varför skyddar vi oss och skadar andra?
Hårt skal

Jag bara undrar. Lika mycket för egen del, som för alla de som säger att de inte menade att skada, men om de tänkt efter lite borde ha förstått att agerandet åstadkommer just detta - skadade medmänniskor. 
Hur fungerar vi alla? Egentligen?

#b100g - dag 33

6 kommentarer:

  1. Och som ett svar (nästan) på din fråga om jag har hårt skal...så är svaret nej, inte längre. Men en stund hade jag en stor, tjock och tung rustning. Som numera är tunnare och ibland helt avtagen. Nästan så att mitt inlägg jag just publicerade är ett svar också.
    http://www.theresemabon.se/att-ta-plats/

    SvaraRadera
  2. Tess. Har skrivit kommentar på din blogg, men upprepar den här:

    En god vän till mig skrev en gång en enkel dikt om detta. Den heter “Att vara stark” och är riktigt fin.
    https://marieanthony.se/2017/12/27/att-vara-stark/

    SvaraRadera
  3. Asså jag vet inte om jag missförstod eller inte men alla vi människor fungetar ju olika .. ingen är exakt likadan som den andra individen. Dock är jag ganska umg än men för mig så blir man inte gammal förrän man är 100 år

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del är inte gamla ens då, kanske. För jag tror det handlar om du vill vara ung eller inte - inuti...

      Radera
  4. Ja. Även jag har förundrats mången gång över detta. Jag brukar uttrycka det i termer av "the things we do to each other", och det var en av tankarna jag fick med mig efter The Imitation Game om Alan Turing. Skrev på temat här: https://herothecoach.com/2015/02/07/the-imitation-game/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bra film. Men livet är här och nu. Och vi berör rätt många som kan komma oss nära. Och varför såra, när en kan göra det motsatta så enkelt?

      Radera