29 april 2018

Favorit i färg-repris.

Jag började att på allvar syssla med gatufotografi 2013, 2014 gjorde jag min första storstadsresa med gatufotogänget. Utan att vara allt för självkritisk har mina bilder säkert blivit bättre ju längre tid jag hållit på med detta. En sak som jag verkligen gillade med London var tunnelbanan. Som bilden här intill är tagen i, en dag i april 2014.
Through it all

Det finns en del enkla knep för gatufotografen, ett av de grundläggande är att komma nära. Ju närmare motivet du kommer, ju mer dynamik, perspektiv och djup får du i din bild. Den blir helt enkelt inte bara "platt". Men det är viktigt att tillåta sig själv att ta reglerna med en nypa salt. De är vägledande, men ibland fungerar det utmärkt utan regler.

Bilden här på sidan brottades jag en hel del med. När jag först såg den hemma vid datorn var den mer eller mindre ointressant. Det beror på at bakgrunden var så rörig. Det är en affisch på tunnelbaneväggen, med reklam för en hamburgare. Den är fylld av färg och störde motivet alldeles vansinnigt. Så först struntade jag i bilden. Sedan (någon månad senare) prövade jag att göra ut den i svartvitt och en hel del kontrast och plötsligt blev det märkbart bättre (se lilla bilden bredvid här.


Through it all - svartvit
Inför en utställning som jag hade på SVT/SR i Göteborg ville jag dock bara ha med färgbilder och började pröva mig fram med att ta en del svartvita gamla favoriter och göra dem i färg, men med lägre mättnad i färgerna. Resultatet är det du ser överst i inlägget. Jag tycker att den blev bra. Vad tycker du? Du kanske gillar den svartvita bättre?

#b100g - dag 60

Through it all - originalet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar