24 april 2018

Ge mig mer färg.

Få saker tycker jag så illa om som själva gråheten. Ge mig katastrof och storhet, starka färger och omtumlande upplevelser. Men själva gråheten i livet? Huva.
Dessa dagar

Om jag fick välja skulle de gråa dagarna aldrig ens vara. Jag behöver dem inte för vila, återhämtning och så vidare. Det finns det andra färger för. Grönt till exempel symboliserar vila på ett aktivt sätt. blått är hav och evighet, rött känslor och kärlek och så vidare.
Grått är avsaknad av allt det där andra, utan liv, värme eller innehåll.

Jag uppfattar personligen helt enkelt grått som en ovänlighet eller hån mot människor (se nedan för historiskt belägg för detta). Jag är väl medveten om att vi uppfattar färger och deras inneboende betydelse helt olika. Så hur är grått för dig?

Grå. På fornsvenska troligtvis mer ä än å, med uttal grä. Finns i germanska och kan eventuellt härledas tillbaka till latinets (g)rävus. Det finns språkforskare som tror sig kunna härleda ordet ända tillbaka till indoeuropeiska. Ett ord som funnits länge i svenskan, ibland med betydelsen ovänlig (bland annat därför uttrycket en grå funnits som omskrivning på på en ond människa/hin håle.

#B100G - dag 55

4 kommentarer:

  1. he he he - instagrammade just häromdagen om det vackra i det grå, med grå klippor, grått hav, grå himmel. Driljoner nyanser och härligt vilsamt. Eller vilt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm. Eller så är det så att det fanns färg? Någonstans i det gråa? ;)

      Radera
  2. Jag älskar gult�� Lucy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gult kan vara varmt och fint, inte kallt och själlöst som grått!

      Radera