26 april 2018

Ensam eller flera.

Funderar rätt ofta på jag och vi, och ibland på du och ni. Just därför att en människa vore aldrig en människa om hen alltid var helt ensam. Själva definitionen av vilka vi är görs i ett sammanhang och alltid i relief till andra människor.

Detta vi
Att ta hand om sig själv är viktigt, men det kan bara ske i relation till någon annan. Att vara ensam betyder vara utan annan människa, eller hur?

  En gång i tiden var jag med och satte upp John Steinbecks  underbara Möss av Människor på Älvsborgsteatern. Underbar att spela, men ack så tragisk.
Jag arbetade i huvudsak som inspicient och turnéledare, men hade även en mindre, rätt elak roll. Över huvud taget är pjäsen en slags tragedi och vi kände att det var viktigt att definiera dels varför vi spelade denna pjäs, dels hur dödsfallen (speciellt det sista) kunde rättfärdigas. Slutsatsen vi i ensemblem drog (och som jag aldrig glömt sedan dess) var enkel och löd så här: 
"Din framtid ligger alltid i en annan människas händer". 

För oavsett om livet är medvetet eller bara "händer", så beror allt på samspelet med andra, den sociala interaktionen. Det är också genom samarbete som vi kan lära oss att förlåta och gå vidare, trots rätt hemska upplevelser. För framtiden ligger alltid hos en annan människa. Och en annan människas framtid kanske ligger i dina händer?

#bl100g - dag 57

4 kommentarer:

  1. Tänkte på Martin Buber Jag och du som jag läste för många år tillbaka. Jag tror att min framtid ligger i mina händer och inte i andras...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att val och beslut bäst tas av en själv. Men att vi inte kan göra något oberoende av andra kanske är en självklarhet?

      Radera
  2. Ja vi är ju mer eller mindre ett flockdjur, mer än vi tror kanske. Egenvald ensamtid uppskattas nog av de flesta men annan ensamhet kan bli direkt jobbig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är insikten om att vi aldrig agerar helt på egen hand jag är ute efter. Att sedan vara stark ensam är lite av en annan sak.

      Radera