6 april 2018

Våga säga förlåt.

Jag är övertygad om att en av de viktigaste saker vi kan göra som människor är att förlåta. Både andra och oss själva. För är det något en lär sig med viss ålder, är det att vissa saker blir fel. Och egentligen spelar det inte någon roll vems fel det var, bara hur vi lär oss att gå vidare. Livet blir rätt fattigt annars.
Förlåt

Ja, jag gör minst lika många fel som andra, kanske fler? Men den jag har svårast att förlåta är alltid mig själv. Du kanske säger, "men var snäll mot dig själv". Fast det är inte alltid så enkelt att vara rationell. Tur att jag hela tiden lär mig nya saker. Och kanske att vara snällare mot mig själv?
Så. Hur gör du?

#b100g - dag 37

6 kommentarer:

  1. Jag har varit en perfekt felfinnare, hos andra och hos mig själv. Och ju mer dömande jag varit mot andra, desto mer dömande har jag varit mot mig själv. så jag har tränat på att både vara mindre hård mot mig själv och andra, att oftare säga förlåt. Tidigare ville jag visa att jag hade rätt när jag hade rätt, men har insett att det ibland är enklare att vara snäll och vänlig, snarare än att ha rätt... Det har hjälpt på vägen. Ibland tänker jag också på hur förlåtande jag är mot andra... och varför inte vara lika förlåtande mot mig själv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka ord Charlotte. Precis så har det varit för mig.

      Radera
  2. Att bli bra på att säga förlåt är en utmaning men som är nog så nyttig att lära sig :)
    Jag är inte så stolt av mig men jag har varit dålig på att ge andra en komplimang när jag tycker något är fint, som om jag tror att de kan läsa mina tanker. Jag har med åren mer och mer börjat berömma folks egenskaper, utseende...och det roliga med detta är att man får så himla mycket tillbaka. Alla blir helt enkelt väldigt glada av att få en komplimang :)
    Jag kom lite ifrån ämnet...haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag tror att det hör ihop. Att vara mer förlåtande, mer godkännande och mer tydlig med beröm och feedback. En god cirkel liksom...

      Radera
  3. Att säga förlåt har alltid varit en utmaning för min del väntar fortfarande ett förlåt av dem som mobbat mig under åren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt det där med andras förlåt. Livet är tufft och även om en har rätt är det inte alltid så att en får rätt. Hoppas du kan förlåta dem som varit elaka eller rätt utav dumma.

      Radera