19 april 2018

Il cavallo.

Il cavallo di Spagna
Hästen - il cavallo, hästarna - i cavalli. Jag lärde mig mycket inför och under min Romresa den gångna helgen. Bland annat att min apps påstående "47 procent flytande på italienska" nog kan tas med en nypa salt. Hur ska jag annars förklara att nästan varenda servitör med ett leende svarade på engelska, när jag gjorde min beställningar på "flytande" italienska?

I kursen gavs en väldigt konstigt urval djur att lära sig, märkligt nog har jag haft användning för de flesta (utom elefante, ragno och serpente). Att jag skulle ha nytta av att veta vad sköldpadda hette förstod jag först på piazza Mattei i judiska kvarteren.

Nå. Hästar såg vi lite var stans i Rom. Stora lugna hästar med skygglappar, mitt bland de stora folkmassorna vid både Partheon och Spanska trappan. Bilden här tog jag på uppmaning att ta en "konstnärlig" bild av min vän Ulf A. 

Gillar hästar och har faktiskt ridit en hel del, bland annat i Klippiga bergen och i Bollebygd. Även om jag aldrig var hästkille gillar jag dessa stora, varma djur. Det finns en stillhet och närhet hos en häst som du sällan ser hos andra domesticerade djur. Skulle vara en ko då...

Hästen lät mig i alla fall ta en bild och hälsade att den gillade att bli lätt smekt på mulen. Varför skulle den annars lätt buffat mig i ryggen efter mer kli?

#b100g - dag 50

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar