28 maj 2015

Finn försvann på isen.

Det är nu ett par dagar efter årsdagen av kraschen som på den tiden var det stora samtalsämnet i åtminstone hela Europa. Luftskeppet Italia hade kraschat i isen på retur från Nordpolen. 
Jag har levt med historien om de båda luftskeppen Norge och Italia i hela mitt liv. För en knapp månad efter kraschen dog den ende svensken ombord - min mormors bror. #ThrowbackThursday #TillbakablicksTorsdag #TBT
Finn Malmgren 1927,
efter Norge, men före Italia
I övermorgon för exakt 87 år sedan startade Finn Malmgren sin sista färd. Då gick han från överlevarnas läger på isen för att försöka att hitta hjälp. En vandring han aldrig återkom från.

Världshändelse
På denna tid var detta det stora som kommunicerades över världen via nya nyhetsmediet radio - räddningsarbetet var mycket omfattande och norrmän, svenskar, italienare, fransmän, ryssar med flera deltog.
Anledningen är enkel att förstå. Expedition Italia (efterföljare på succén med Expedition Norge två år tidigare) var den största forskarexpeditionen på denna tid. Att skeppet kraschade var ett problem för italienarna som iscensatt expeditionen, eftersom de ansåg att det var mest norrmän som fick ära efter Norge, fastän flera av de ledande utforskarna redan på Norge hade varit italienare. Italia var på många sätt och vis Benito Mussolinos försök att skaffa ära till Italien. Men den var dåligt planerad och antagligen delvis dåligt genomförd.

På Svensk flyghistorisk förenings webbplats finns detta att läsa.

"1928 25 maj: Luftskeppet ”Italia” förolyckas på återfärden från Nordpolen i trakten av Spetsbergen. Sju man av besättningen försvann för alltid med luftskeppet. Av de nio, som blev kvar på isen, avled, innan räddning hann anlända, den svenske meteorologen Finn Malmgren. Ett stort antal länder engagerade sig i spaningarna efter de förolyckade. En svensk flygexpedition med sju flygplan under ledning av kapten Egmont Tornberg sändes som undsättning. Einar Lundborg och Birger Schyberg, som färdats till Virgo Bay för att delta, flygande i en Fokker C.V-E, påträffade 23 juni Umberto Nobile och hans män, på isen. Nobile fördes 24 juni som förste man tillbaka. Påföljande dag 25 juni havererade Lundborgs Fokker vid landningen hos de nödställda, dit Lundborg hade återvänt ensam. Vid spaningarna försvann Roald Amundsen spårlöst."

Brevet hem
Jag har skrivit lite om detta förr, bland annat om ett fynd jag gjorde i en gammal resväska, klicka här för att se det - ett brev. Min mormors bror Finn Malmgren släppte ner brevet från Italia över Äppelviken i Stockholm på väg mot Nordpolen till mormors mor (hans mamma) Anna som levde där.

Vad hände med Finn då? Jo, han gick trots ett allvarligt armbrott efter kraschen, tillsammans med två italienska officerare (Zappi och Mariano) 30 maj från det läger på isen där överlevarna från kraschen hamnat, mot öarna Foyn och Broch för att försöka skaffa hjälp. Gruppen hittades först 12 juli samma år av en rysk isbrytare, men då var Finn Malmgren kvarlämnad på isen långt borta. Enligt italienarna hade han tvingat dem att lämna honom, för att de två skulle ha en chans. Finns kropp återfanns aldrig. Troligtvis dog han någon gång mellan 12 och 14 juni, det vill säga en månad innan italienarna hittades.

Finn finns
Fast Finn går att se fortfarande. Han står staty dels i Uppsala, dels hos SMHI i Norrköping. Han anses inte bara vara en äkta svensk polarhjälte, utan även en av svensk modern meteorologis grundare. Dessutom finns en staty föreställande de tre på isen på Hammarbyhöjden i Stockholm. Och mer om Finn går att läsa hus UB i Göteborg, via denna länk.
#blogg100 - 89

2 kommentarer: