Den som syns bäst är mest? Eller var det tvärtom?
För kommande vecka handlar allt i Sverige om att synas både mest och bäst. Det kommer att synas i traditionell media, i sociala medier och i alla politiska och opolitiska större organisationers agenda. Vi pratar Almedalen 2015.
Allt började 1968, när dåvarande socialdemokratiske utbildningsministern Olof Palme talade från ett lastbilsflak vid Kruttornet i Almedalen i Visby. Sedan dess har Almedalsveckan utvecklas rätt mycket. Det finns de som kallar det för världens största politiska manifestationsvecka.
Alla större partier är där. Alla som vill påverka politiker i större sammanhang är där. Alla större nyhetsredaktioner är där. Och så vidare. Under sammanlagt åtta dagar (28 juni - 5 juli) kommer sammanlagt drygt 3.500 seminarier/event att genomföras. Cirka 900 journalister är ackrediterade, antalet besökare blir troligtvis fler än 30.000. Hur vi vet detta? Jo, förra året genomfördes enligt Almedalsveckan:
3 513 seminarier eller andra arrangemang. 963 journalister ackrediterade sig. Uppskattad mängd besökare 2014 var fler än 30 000 personer.
Vad innebär allt detta för dig? Jo, som sagt; politiska utspel i nyhetssändningarna, första kommer från Centerpartiet och Annie Lööf (hon är nämligen första partiledare att tala på plats, söndag 28 juni). Och sedan kommer under de åtta dagarna dels alla riksdagspartiers ledare att tala och göra utspel. Och dessutom kommer en rad organisationer att försöka få massmedialt och sociala medier-utrymme.
Bäst av allt? när väl Almedalsveckan är över nästa helg tar alla partier, organisationer med flera semester. Det går under de tre veckorna som följer Almedalsveckan inte att hitta nästan ett enda politiskt utspel över huvud taget i sociala medier och nyhetsmedia. Den verkliga semestern är då här. För er som har någon semester, det vill säga.
#blogg100 - 119
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar