19 juli 2015

Vad hatet leder till.

Ska du läsa något enda om dagens samhälle och intolerans, kanske du ska läsa vad Emerich Roth har att säga. Det handlar om vad som händer när vi tolererar det omänskliga, det antipatiska och totalt egoistiska.

Kort citat från den inte så långa texten i Dagens Nyheter:

Samtidigt som jag själv växte upp, växte också något annat – nazismen. Jag har upplevt nazismen växa till, sprida sig och slutligen verkställas. Inte från en trygg, avlägsen horisont, utan mitt i infernot. Under brutala former fick jag och min familj lämna hem och tillvaro och marschera i långa kolonner mot död och förintelse, medan grannar och andra passivt tittade på.

Läs, läs, läs. Även om texten publicerades redan i januari i år kan det vara det viktigaste du gör idag. 

#blogg100 - dag 141

2 kommentarer:

  1. Jo, jag läste den i januari och jag läste den idag och tänker att den verkligen tål att läsas flera gånger om, spridas, talas om, bloggas om. Allt för att ingen upprepning eller kopiering ska ske av det mest fruktansvärda som skett i vår tid.

    SvaraRadera
  2. Sant. Att våga bli berörd och vägra upprepning...

    SvaraRadera