Märkligt är det att vissa företag vill lägga beslag på uttryck sånger och liknande. Nu senast har ett chipsföretag kämpat i domstol för att få äga rätten till marknadsföring med uttrycket "fredagsmys".
Har skrivit tidigare om det märkliga med vissa uttryck inom marknadsföring (klicka för att se det inlägget). Personligen tycker jag mycket illa om till exempel formula och print, men kan tycka att att fredagsmys var ganska oförargligt. Fram till dess att Orcla, företaget bakom den marknadsföringen absolut ville hindra andra att använda uttrycket.
Nu har Marknadsdomstolen (gud ske lov) beslutat att chipstillverkaren inte alls har ensamrätt till Fredagsmys. Eller mer korrekt beslutat att inte hindra andra från att använda uttrycket, eftersom inte Orcla har ensamrätt på användandet.
Mer i denna artikel (klicka) från GP, eller själva domen som du kommer till genom att klicka här.
#blogg100 - 129
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar