13 december 2014

Ljusets martyr.

Idag är det en av min barndoms bästa dagar. Lite lagom skrämd, dök de ljusa figurerna upp mycket tidigt på morgonen. Det var personalen på sjukhusets Öronklinik som lussade för läkarna och deras familjer. Ja, jag vet. En del av oss var bortskämda redan då.

Och det var farligt... Med stor spänning väntade vi på de ljusa varelserna med de levande ljusen, de som verkligen skred in och sjöng så vackert. Om jag kommer ihåg rätt var det i fyra olika rum som det lussades i hemma hos oss: hos föräldrarna, hos storasyster, hos mina två äldsta bröder och så hos oss - min bror Bengt och jag. Alla fick vi pepparkakor och lussekatter.


Luciafirande är en modern tradition, allmänt förekommer den sedan 1920- och 30-talen. I högre stånd och i akademiska familjer förekom Lucia redan drygt 100 år tidigare.

Lucia. Ordet kommer från latinets lux, som betyder ljus. Lucia är egentligen ett namn, som betyder den lysande. Samma ord finns i lucifer, som faktiskt inte betyder jävul, utan ljusbärare.

Mer om Luciatraditionen kan du till exempel läsa här, på Nordiska museets hemsida.
Or for you that need an international description on Lucia - click here.

#blogg24 - 13

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar