5 januari 2015

Det nya som redan är gammalt.

Nyordslistan 2014
Tycker alltid att nyordslistan är spännande, men egentligen mest spännande med lite perspektiv. Listor från några år tillbaka säger betydligt mer - en hel del om språk- och kommunikationsutvecklingen. Framför allt de nyord som du redan glömt bort.

Under de sista dagarna av 2014 kom nyordslistan för året. En hel del av orden har jag skrivit om tidigare och hela listan för 2014 fanns i mitt inlägg igår.

Perspektivet på listor från tidigare år är enligt min mening mer spännande. För vad sägs om asktåg, app, kalsonbadare, burkini, andrafiering, friva, curla, romkom, krana eller blogg?
Dessa ord har alla varit med på nyordslistor de senaste 10 åren. Jag har valt ut vissa för de används än idag och vissa som jag antar att du måste gissa på, för ingen vet egentligen vad nyttan är med dem idag. 

De nyord av ovanstående som fortfarande används är ju app (2010), burkini (2008), curla (2006) och blogg (2004). Årtalet i parentes är året de var med på nyordslistan - de har i samtliga fall använts redan före listdebuten. Men de numera glömda orden då?

Asktåg - inte längre så användbart, eftersom vulkaner på Island inte har utbrott och orsakar infrastrukturproblem så ofta...
Kalsongbadare - Ni vet de som har kalsonger under badbyxorna. Tja...
Andrafiering - Idag använder vi andra sätt att beskriva diskriminering, av till exempel invandrare
Friva - Intressant inför valet 2006, inget kommer riktigt ihåg vad frågan var idag.
Romkom - En romantisk komedi, inget ord som används speciellt frekvent, men 2004 var det inne (efter engelskans romcom
Krana - att servera sig direkt från en kran, till exempel på en box vin. Lätt fallet i glömska, kanske för att det var Gudrun Schyman som använde det först?

Att titta på ovanstående ord ger i alla fall mig lite känsla av tidens gång. Orden som många använde då, men inte nu. Orden som fastnat och varit med och förändrat vår kommunikation. 
Nyord har en klar plats i vårt språk, lika naturligt är det att vissa ord försvinner. Jag skriver som jag brukar göra; språket förändras, har alltid hållit på att förändras. Det gäller att vi människor hänger med...

Nyfiken på alla listor? Här är länken (klicka) till Språkrådets samlingssida för alla listor.
Förresten. Du vet väl att även du kan skicka in nyord till Språkrådet, för eventuellt införande som nyord? Det gör du via epostadressen: nyord@sprakochfolkminnen.se
Språkrådets instruktion är enkel; skriv en förklaring av ordet, ditt namn och eventuell källa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar