27 mars 2017

Språket ger dig världen.

Jag tycker att språk är vackert. För det är inte bara meningsbyggnaden och ordbetydelsen som avgör vad du säger. Det är dessutom så många olika saker som språkets melodi, platsen, mottagaren, avsändaren, tidpunkten, ögonkontakten, sammanhanget, åhöraren och mycket mer än så.

Språket är kulturbärare. Det bevarar, försvarar, förändrar, förmedlar vår sociala grupps sätt att se på saker och sätt att betrakta andra. Språket är också avgränsande på så vis att det definierar de som finns i en grupp och de som finns utanför. Det är bland annat därför jag är glad att jag förstår och kan uttrycka mig på mer än ett enda språk. För mänskligheten är en stor grupp, aldrig avskilt i raser eller värde. Språket har vi inte visserligen inte alltid gemensamt, men för den som vill förstå andra är språket både en bro och en nyckel.


Koder är också språk

Läste nyligen en text om att det är viktigt att låta våra unga att lära sig att koda. Resonemanget följer till stora delar mitt resonemang ovan. Den som inte kan språket/koden blir lämnad utanför. Och utanför är en mindre värld. Här ett citat ur den artikeln:
"迷ってしまいました。
Det där är japanska och betyder ungefär ’jag har gått vilse’. Föreställ dig att du en dag vaknade upp i en värld där alla utom du talade japanska. Där varenda tidning, tidtabell och reklamskylt bestod av japanska tecken. Vem skulle du vara i det samhället, berövad förmågan att läsa, skriva och tala?
Det finns anledning att fundera över den frågan, eftersom vi redan lever i ett samhälle där majoriteten inte förstår språket.
Läs hela artikeln om kodspråk här (Språktidningen).

Vad jag vill säga med detta är att kunskap om språk (fast kanske än mer förmågan att behärska ett språk) är det som avgör om du förstår världen eller inte. Så. Vad förstår du?

#Blogg100 - dag 27

4 kommentarer:

  1. Språket ger dig världen. Vilken oerhört fin formulering. DEN går rakt in i mitt hjärta och "rings true" som man säger på engelska. Älskar språk jag med - och så många olika formers språk det finns sen då. Fascinerande!

    SvaraRadera
  2. Tack. Ja, språket (eller språken) är väldigt "mänskliga".

    SvaraRadera
  3. Ja språket är oerhört viktigt. Dock är ett öppet sin det allra viktigaste �� Klarade mig jättebra i Algeriet i 6 månader trots att jag ej förstår arabiska särskilt än.
    Men att studera en kultur ordlöst lär en otroligt mycket.

    SvaraRadera
  4. Det är sant. Och lär en ett visst mått av ödmjukhet...

    SvaraRadera