14 mars 2017

Gamla sköna invektiv.

Bara att jag kallar dem invektiv gör att jag känner mig gammal. Att sedan ta dessa ord i min mun gör inte det hela bättre. Men dessa ord har jag alla hört användas i levande språk, om än för en tid sedan. Idag är de dock alla förlegade. Eller hur?


Invektiv. Förolämpningar, ord av nedlåtande karaktär. Det kan vara svärord. Eller bara förminskande i största allmänhet. Skällsord är kanske den bästa översättningen. Ordet invektiv kommer från medeltida latinets invectiva, med betydelse oförskämd eller missbrukande ord. latinets ordstam invehere- kan betyda attack eller anfall.

Än värre var det med så gamla förolämpningar att ingen idag riktigt minns dem. Vad sägs om dessa från 1600-talets Sverige: Ballskräppa, Gillbertil, Snorslev.
Mer om dessa gamla godingar kan du läsa på denna sida (klicka).

#blogg100 - dag 14

2 kommentarer:

  1. Jag gillar lurk. Och lymmel. Det är kul att läsa gamla deckare, särskilt hårdkokta deckare. Det är något speciellt med böcker där skurkarna bär puffror och kallar folk för fähundar.

    SvaraRadera
  2. Håller med (och ler lite). Jag kan fortfarande känna känslan i att läsa ordet fähund.

    SvaraRadera