30 november 2014

Vad väntar du på?

Kanske nya Blogg24? 
Jag är en av deltagarna i ett nytt bloggexperiment, inspirerat av #bl0gg100. Lite som en adventskalender är det, att varje dag läsa eller se något nytt. Jag lovar (precis som vanligt) att det alltid handlar om kommunikation i allmänhet och språk och mänsklig interaktion i synnerhet. Fast lite mer juligt blir det också.


Idag är det första advent, söndagarna som räknar ner julens ankomst. Det är en speciell dag på många vis, inklusive min pappas, alla mina bröders och min egen namnsdag - Anders. Dessutom finns ju talspråket "Braskar Anders, slaskar julen", men undermeningen att vädret denna dag är det motsatta som det blir vid jul.

Advent. Fornsvenskt ord från latinets adventus, som betyder ankomst (både bildligt och bokstavligt) eller närmande. Efterhand överfört till den kyrkliga betydelsen Kristis tillkommelse.


I morgon startar då alltså #blogg24, med minst ett inlägg varje dag, ända fram till och med julafton. 
Initiativtagare är Fredrik Pallin, som skriver mer om idén på sin egen blogg (klicka här).
Sedan kan du följa bloggarnas vedermödor med mera via den dedicerade Facebook-sidan (klicka här).

Och alla mina inlägg lägger jag på en speciell sida här på bloggen.

#blogg24 - 00

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar