26 juni 2014

Bröstvårtor värda ett krig?

Kommunikation är till mycket stor del beroende av en rad faktorer, bland dem att delade eller inte delade värderingar. Skrev nyligen om ordet ekokammare, som handlar just om de som vägrar lyssna på andras värderingar och åsikter. Idag handlar det om vad som är frigörelse och om att hänga med i tiden. Det handlar om bröstvårtor.

Just pågår på flera håll i världen ett mer eller mindre kvinnligt uppror mot en gammaldags syn att det är "farligt" att visa bröstvårtor på kvinnor. Sker det på vissa sociala medier blir du idag avstängd. Sker det i någon av majoriteten av USAs stater är det ett brott och så vidare. Samtidigt pågår Femen-upproret i första hand arabiska länder, för en modernare kvinnosyn, där den nakna kvinnliga kroppen inte ska ses som farlig.

Ja, det finns på en rad områden kraftiga motsättningar om det är rätt eller inte att visa kvinnliga bröstvårtor offentligt. Tiden kommer att avgöra denna kamp och något säger mig att den mer tillåtande sidan kommer att vinna. Men samtidigt förstår jag de som opponerar sig. För ofta handlar motståndet mot förändring i allmänhet om antingen kulturell betingning eller dina nedärvda värderingar. 
Samtidigt är det oftast unga människor som driver på förändringsarbetet, eftersom de är mer benägna att ta till sig nya idéer. Jag är inte rätt person att säga vad som är rätt och vad som är fel. Men en sak vet jag. En kränkt person är kränkt, oavsett varför. För det är alltid den personliga upplevelsen av kränkthet som definierar en kränkning. Fast med det sagt undrar jag ibland varför många blir kränkta av nakna bröst - med eller utan bröstvårtor?

Kampanjen #freethenipple kan du läsa mer om, klickar du här hittar du en artikel i Aftonbladets modedel.

Om du undrar. Så mycket förstår jag ändå, att det är smart för min del (som vit medelålders man) att INTE visa en bild på kvinnobröst i detta inlägg. För risken är är alltför stor att bilden förmedlar något helt annat, än att bara vara en illustration för detta inlägg. Intressant nog, är det det av min kulturella betingning...
#blogg100 - 118 på övertid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar