22 februari 2014

Blogg100, tredje våren.

Dåså. Om precis en vecka, 1 mars är det återigen dags för utmaningen att skriva minst 100 dagar i sträck - minst ett inlägg om dagen. Sedan förra årets utmaning har inläggen blivit betydligt fler, så för min del har det fungerat på rätt vis. Nu kan det bara bli bättre...

Har till detta år lagt upp en strategi, för att kunna gå i mål utan dåligt samvete 8 juni. Egentligen är inte målet att stressa ihjäl sig för att skriva något vettigt varje dag, utan att hitta ett flöde som passar både mig och dig.

En plan
I år har jag förberett mig genom tre punkter för #blogg100 här på Upp flyga orden.

1. Planera för 100 dagar - utifrån säsong och helger. Jag gör helt enkelt en enklare planering om när vissa inlägg borde komma. Till exempel skriver jag om Internationella Kvinnodagen, om våren, om min planerade resa till London för att fota en helg och om blomspråk, om skillnaden mellan årstider och så vidare.

2. Om huvudämnet för bloggen är ord, språk och kommunikation, har jag också en rad underrubriker (som inläggen kan handla om). Till exempel Veckans vackra ord, Merord, Bildord, Streetfoto, 4 rader, Ordförklaringar och allmänna tankar om språk och dess utveckling. En bra mix dessa underrubriker emellan ger en bra blogg och hela tiden idéer för inlägg.

3. Schemalägg. Det finns en funktion på bloggen som gör att jag inte nödvändigtvis måste vara framför en dator varje dag. Denna funktion gör att jag kan ha ett litet mer avslappnat förhållande till utmaningen. Och förhoppningsvis njuta betydligt mer än förra året, när stressen för att hinna få ut inlägg ibland gjorde att de kom någon minut före midnatt.

Jag lovar inte att jag klarar det, men jag lovar att det finns en hel del intressant att läsa om i princip varje dag - här på min blogg. Välkommen åter...

Uppdatering 25/2: Anmälan sker via denna länka (klicka) hos Bisonblogg.
Översikt över alla mina inlägg från förra årets utmaning hittar du när du klickar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar