För bilar kommer att drastiskt minska i antal. Inte för att det finns många som anser att vi måste, utan för att det snart finns en ekonomiskt smartare lösning.
Det är två särskilda faktorer som behöver fungera väl för att ovanstående spaning ska (och kommer att) bli sanning:
En av Volvos självkörande bilar, sedd på mässa i Brasilien,
redan 2014. Foto Mario Roberto Duran Ortiz |
De flesta av de större biltillverkarna har långt gångna projekt när det gäller självkörande bilar. I till exempel Göteborg finns redan upp till 100 bilar som kör i vanlig trafik i ett utvecklingsprojekt som heter Drive Me.
Största problemen att lösa innan det blir mycket vanligt med självkörande bilar är inte detta med tekniken bakom, utan handlar om lagar och juridik. Att en bil utan förare någon gång kommer att vara med i en olycka är det nog ingen som ifrågasätter. Däremot undrar många just nu vems juridiska ansvar det hamnar på. Bilägaren? Biltillverkaren? Programutvecklaren?
Lagstiftare och försäkringsbolag är idag mycket måna om att allt detta ska vara löst innan självkörande bilar ska få köra i vanlig trafik i någon större utsträckning. Om det kommer att lösas? Det är jag övertygad om, däremot är det svårt att idag säga hur långt tid det kommer att ta.
2. Beställningsplattform (eller digital användarlösning)
Detta är i själva verket inte speciellt svårt. Många av er känner till Über, som baseras på två olika inspel; dels de bilar (med förare idag) som finns igång i systemet, dels önskemål från användarna. Att någon skulle kunna skriva ihop en kod och skapa en applikation från vilken du som användare kan beställa en självkörande bil inom en relativt kort tid är ingen raketvetenskap. Inte heller att hitta ett lämpligt betalsystem för användandet av applikationen/fordonet.
Konsekvenserna
Det blir troligtvis mycket billigare att använda självkörande bilar än att äga en egen bil. Detta innebär i sin tur att bilägandet minskar. Med det följer också minskat behov av garage, minskat behov av gatuutrymme och lugnare stadsmiljö. Inte lika mycket slitage på vägarna, mindre risk för kollisioner med mera.
En annan sak som självkörande bilar gör (som dagens förare tyvärr inte alltid gör) är anpassningen till trafikrytmen på ett smidigt och fungerande sätt. Inga konstiga omkörningar, inga lagvidriga filbyten, inget körande mot rött ljus. Och betydligt bättre utnyttjande av de bränsleresurser som finns. Så gatuutrymmet kan utnyttjas bättre och betydligt säkrare.
Läsa mer?
Till exempel om Volvos pågående projekt (i bland annat Göteborg).
Eller läs om BMWs motsvarande projekt (klicka).
Spaningen om hundar på krogen kan du läsa här
Och vill du ha min professionella hjälp, tar du dig hit (klicka) för att läsa mer och få kontaktuppgifter om coptwritern, affärsutvecklaren och journalisten Gunnar FN
Spännande framtid mao. Maken går igång på såna här samtal så jag ska visa honom ditt inlägg. Och nyfiken på vad projektet heter...känns som att du missade ta med det?
SvaraRaderaSen tror jag även att självbärande bilar kommer att ersätta vissa busslinjer - så att de kommer att ha en förbestämd rutt som en slags hop on hop off-tjänst. Fast inte till din exakta adress kanske utan bara som ett ytterligare komplement till kollektivtrafiken.
Skrev inte ut det med avsikt, men det heter DriveMe, länken är denna (finns även i texten) https://www.testsitesweden.com/node/11037.
RaderaPersonligen tror jag vi står framför en rejält stor transportrevolution, som till exempel kommer att förändra sättet vi umgås på, sättet vi shoppar osv. Och visst kommer kollektivtrafiken förändras, om ansvariga bara förstår (men det visar alla tecken att de gör).
En taxi utan chaufför! Känns lite läskigt fortfarande... Men jag förstår inte hur självkörande bilar skulle minska antalet bilar på gatorna.
SvaraRaderaSjälvkörande bilar - tillsammans med applikation för digital beställning via mobil enhet (mobilen?) - gör att användandet av dylik service ungefär 50-75 % billigare än att äga egen bil. Utnyttjandet av varje enskild självkörande bil blir mer effektivt (än privata bilar). Den sammantagna effekten är inte färre transporter, men smidigare och billigare att använda "kollektiv" trafik. Tillsammans med de betydligt mer smidiga körstilen hos dessa självkörande bilar, blir t ex stadstrafiken både lugnare och mer smidig.
RaderaTill exempel väljer en självkörande bil färdväg (generellt sett) mycket bättre än en mänsklig förare. Det innebär färre kilometer och möjlighet att via direktlänkar kunna undvika de trafikområden där det är momentant som mest trafik.