27 oktober 2017

Kreativa fredagar.

En fredag i månaden går jag på Creative Mornings på Konserthuset i Göteborg. Det är en sammanslutning som finns i fler än 170 städer i mer än 60 länder. Kreatörer av alla de sorter samlas för att mingla till frukost och att höra en kortföreläsning på ett världsgemensamt månadstema. Rekommenderas skarpt om du är kreatör och vill träffa likasinnade.


Creative Mornings finns i Sverige förutom i Göteborg även i Stockholm och Malmö (och i Oslo och Köpenhamn naturligtvis). All kommunikation sker på engelska, så att information och nätverkandet kan ske över alla gränser. Mer om själva organisationen kan du läsa om du klickar här.

Oktober månads tema är #pioneer och dagens föreläsning hölls av Erik Thorstensson, uppfinnare och innovatör. Han pratade om något han kallar för innovation literacy, enkelt uttryckt att bli "läskunnig" om saker och ting samt om deras funktion och design.
Enligt Erik krävs fyra steg för att bli mer medveten innovatör:
1. Var fånig (våga pröva saker som vissa kanske anser barnsliga
2. Observera och se (gärna utanför din vanliga, dömande sfär)
3. Bygg ditt kreativa självförtroende
4. Våga

Och så demonstrerade han något som vem som helst kan göra (alltså även jag) - en "skomerang". Den enda som krävs är just lite tänkande utanför lådan. Och lite wellpapp, sax, och vips. Se gärna min variant.
Med en sko som mall ritar 
och skär du ut tre skokonturer
Sätt ihop de tre 

och vik ner "tårna lite" 

Vips en "skomerang"...


Vad vill du vara innovativ med denna fredag?

6 kommentarer:

  1. Vilken rolig grej! Ska kolla upp det i Stockholm. Skomerang måste jag definitivt prova att göra haha!
    Jag känner mig inte jätte innovativ idag faktiskt...men ikväll åker jag till Göteborg faktiskt, kanske får lite kreativitet där på andra sidan landet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För alla e ju så goa i Jötteborrrrg. :)
      Men allvarligt, kolla Creative Mornings i Stockholm - https://creativemornings.com/cities/sto

      Radera
  2. Så spännande! Låter verkligen inspirerande.

    SvaraRadera
  3. Javisst är det. Kul start på veckans sista arbets(var)dag också.

    SvaraRadera
  4. Mennn, missade jag en skomerang! Brukar gå på CreativeMornings, bara inte just idag ... Gillar det massor!

    Vi ses kanske 17/11?

    SvaraRadera
  5. Japp. Och inspiration missade du också. Men nästa månad. Ta en kopp kaffe ihop då?

    SvaraRadera