12 februari 2011

Med humor som vapen.

Det är mycket att smälta i nyhetsrapporteringen från Egypten. Något som säger mycket om hur protesterna har gått till är humorn mitt i allt allvar. En artikel i GP idag berättar om de protesterandes uttryck på ett mycket mänskligt plan. För med humor kan du handskas med det mesta, inklusive diktatorer, dumhet och andras maktbehov.
Vad sägs om plakat på Tarhrir-torget:
"Mubarak, avgå, jag saknar min fru!"
eller
"Avgå nån gång, jag får ont i armen."
eller
"Ned med Mubarak och ned med min svärmor!"
eller mannen som skrev sin protest i hieroglyfer och förklarade med:
"Eftersom du anses vara Farao skriver vi så att du förstår."
eller en skylt på ett av alla de enkla tält som demonstranterna hade på torget:
"Segerpalatset"
eller inlägg på det så mycket använda Twitter:
"Regering till salu. Aldrig använd, men fungerar förmodligen inte."
även
"Mubarak som verb: att misslyckas att fatta vinken, oavsett hur tydlig den är."

Till sist ett exempel på de roliga historier som rör sig runt i den virtuella världen, via internet:
Mubarak dör och träffar i livet efter detta sina föregångare som president i Egypten; Anwar Sadat och Gamal Abdel Nasser. De frågade honom då hur han dog. "Var det gift eller ett skott?"
"Värre..., Facebook."


Språket som fredligt, men ändå skarpt verktyg. De stolta egyptierna använder språket så att alla förstår, med största möjliga avsaknad av våld. Det gillar jag stort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar