27 december 2013

Mitt årsurval, del 2.

Året som gått innehåller mycket. I alla fall när jag tittar på mina blogginlägg, nästan sammanlagt 230 inlägg. Ett litet års-urval blev det igår, några fler blir det idag. 

Historiskt perspektiv.
19/3. En titt på det historiskt omkonstruerade. Eller manipulerade om du så vill. "Yes we can" göra det bättre?.
1/7. Lite om språkhistorien och varför det mesta vi gör är germanskt. Nordgermanskt till och med.
25/4. Av allt som ständigt är förändring finns nästan alltid lite gammalt kvar. Här några språkliga exempel från en tid som flytt.

Merorden.
Skojar till det, sublimt, ibland taffligt, alltid sökt. Tre exempel...:
10/6. Hajar du?   24/4. Krokiga ord.   14/4. Att meandra lite.
Och så har jag samlat de alla på en egen sida.

Gatufotografi.
Börjat att alltmer hitta det egna uttrycket för mitt fotograferande. Och det är gatufotografi, eller som en del säger "Street photography". Det blev tre större samlingar under året och i november deltagande i en utställning på Abecita Konstmuseum - efter en workshop med den skyldige, Mats Alfredsson.
Första tillfället var 9/2 då det blev en fotovandring extraordinär i Göteborg.
Andra tillfället var i maj. Då var det varmare och folk på stan var öppnare. 26/5 la jag ut de första bilderna.
Tredje tillfället var som sagt en workshop. 16/11 skrev jag dels om den, dels om utställningen...


Svåra ord?
22/3. Oxymoroner är speciella. Och ofta roliga, för en språknörd som jag.  Motsatser som förstärker, enkelt uttryckt.
7/9. Vissa ord kan du dock inte förklara riktigt. Varifrån kommer ordet sölkorv, egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar