30 januari 2013

Ord som säljer.

Alla ord säljer. Om inte produkter så idéer, kommunikation, möten och så vidare. Och vissa ord säljer bättre än andra. 
Och detta fungerar oavsett om vi gillar tanken på att vi använder ord för att skapa tankar och agerande hos andra eller inte. 

"People buy on emotion and justify with logic." Eller hjärtat säger ja och hjärnan får ratificera. Det innebär att när du ska nå någon är det lättare att använda känslor, bilder och idéer än logiskt tänkande och sunt förnuft. Alla reklamare vet detta. Känslorna styr, förnuftet får rädda situationen.

Du fångar alltså din mottagare med en känsla, sedan ger du dem en möjlighet att ratificera.

Och lättaste sättet att få folk på din sida är att använda så kallade gemensamma nämnare, eller "common values". kommunicera om grundläggande saker i livspusslet, som barn, arbete, hem och överlevnad. Det känner vi alla igen, det kan vi relatera till.

Enkelt uttryckt; använd enkla, lättförstådda ord som talar känslospråk. Ge sedan mottagen chans att ratificera med något eller flera argument. Och framför allt skapa empati.

Svårare än så är det inte.

#blogg100 - 008

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar