24 maj 2017

Mer färg i livet.

I vissa kretsar påstås ständigt att gatufoto "ska vara" i svartvitt. Märkligt nog. Jag, som alltid har svårt med denna typ av inofficiella regler, är ändock förundrad. Jag tittar på en massa bilder av denna typ och det finns minst lika mycket i färg. Minst.

I min lilla utställning på Tonys Restaurang i Borås ombads jag att komma med just svartvita bilder. Och den för detta avsedda väggen har nu åtta av dessa svartvita bilder. Men lite finurlig som jag är, bad jag att få sätta upp fyra andra bilder på en annan vägg. Tony är okej - och sa just det. Blev rätt bra, eller hur?

#blogg100 - dag 85

4 kommentarer:

  1. 1. Härligt med utställning!
    2. Instämmer med dig - har också svårt med regler.
    3. Det är i mina ögon inte om bilden är i färg eller svart-vitt som jag responderar till den, det handlar om vad som är fångat och hur det uttrycks och då är i mina ögon fotografen den bäste till att veta om den ska vara i färg eller svart-vitt. Stå på dig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Att många fotar svartvitt är inte konstigt, det blir färre saker som kan störa motiv m m. Men färg är häftigt och ger dimension, tycker jag.

      Radera
    2. Påminner om mandala-reglerna som en mandala-utövare delade med mig en gång: Håll dig inom cirkeln.... tills du får signaler att du inte ska göra det längre.

      Regler är till för att brytas? :-D

      Radera
    3. Sunt förnuft liksom, när en vet att "reglerna" ska brytas...

      Radera