30 mars 2017

Vackra vardagsord.

Ord är liv. De beskriver vår daglighet, vår existens. Tycker det därför är tråkigt när folk irriterar sig på andras språk. Visst borde vi istället bejaka varandras särdrag? En sådan sak är alla dessa häftiga dialektord. Tre av dem hittar du här.
Norrland, Öland och Göteborg
Älskar ord och deras livgivande dans. Och apropå just dans, är det första ordet en sådan.

Gnussa. En dansform från de norra delarna av Sverige. Relativt ungt ord, som innebär att dansa (relativt långsamt) panna mot panna.

Fåk. Ett dialektalt/regionalt ord för en speciellt typ av snöstorm. En fåk är en kraftig vind som kommer från sidan och driver upp snö. Ofta så stora snödrivor att trafiken blir helt lamslagen. När fåken går Öland står.
I ärlighetens namn har jag hört ordet om bara en kraftig vind, men den betydelsen tror jag är modern och inte helt giltig. Läs mer om detta intressanta ord, till exempel om härledningen (klicka).


Bamba. Ett göteborgskt teleskopord som numera är relativt gammalt. Alltså en sort förkortning av ordet barnmatbespisning. Det finns andra förklaringar, men betydelsen är den samma - skolmatsal. Kan kopplas med andra ord, till exempel del hotfulla bamba-tanterna. Här mer om ordets utbredning (klicka).

#blogg100 - dag 30

Jag arbetar professionellt med ord, språk och texter. Till exempel språkvårdande, med sociala medier och med översättningar. Vill du veta mer kan du klicka här.

3 kommentarer:

  1. Jag hade inte en aning om var ordet bamba kommit ifrån. Har faktiskt undrat några gånger men det är så längesedan det var aktuellt i mitt liv. Vanligen slår jag upp saker, men på den tiden fanns det ju inget Internet i fickan så jag glömde för det mesta att återkomma till min undran. Nu vet jag, tack! :-)

    SvaraRadera
  2. Ja - det finns så fantastiska ord!

    Bodde i ungdomen ett par år i Värmland, och kunde då både bjuda mina vänner på lite skånska ord, men även få med mig ett par riktigt härliga värmländska ord vidare på min livsresa. Bängligt och gôtt till exempel.

    SvaraRadera
  3. Älskar som sagt ord och försöker undvika att hamna i språknörderi. Fast jag tror kärleken är besvarad, varför skulle annars Tranströmer, Ferlin och Boye tala så mycket med mig?

    SvaraRadera