28 mars 2017

Skriva är inte bara lust.

Ställde en fråga härom dagen i ett forum för alla oss som deltar i #blogg100. Om hur det kändes så här en fjärdedel in i bloggutmaningen. Och svaren var blandade. Bloggande är kanske inte det mest heta i sociala medie-världen, men har ändå sin definitiva plats. Tänkte dela med mig av en del av svaren, så att just DU som ibland tycker att skriv-utmaningar är tuffa, ska få veta att du inte är ensam. 

Ja. Jag har avidentifierat svaren. Vill du veta med, gå med i denna blogg100-grupp på Facebook. Alla svar nedan är av olika personer.

- Så glad att jag hoppade på igen - gett mig tillbaka glädjen och förundran över skrivandet. Älskar det! Funkar bra att blogga på endera svenska eller engelska bloggen tycker jag. Och har massvis med uppslag (citat) att blogga om! Själv då?

- Det går dåligt för mig! Men det känns ok ändå. 😊
- Går än så länge bra. Men klurar på hur det kommer kännas med inspirationen i slutet av maj... 😳

- Fick migrän och missade i dag för första gången. Bu.

- Lite ojämn nivå blir det. Varierande motivation efter dagsform. Jag tänker att det är en viktig del av poängen, att det ska bli nåt varje dag oavsett dagsform. Ofta blir det okej, ibland jättebra och sällan helt oläsligt. Jag tycker redan att jag fått upp skrivhastigheten, det går fortare att översätta tankar till text nu än i början.

- Ganska bra faktiskt. Jag börjar få en rutin, vilket var mitt mål, men ibland blir kvalitén lite lidande.

- jo då det puttrar på har några teman som jag ska ta upp. men har inte kommit så långt än

- En av min ambitioner med #blogg100 är att läsa fem inlägg om dagen, sätta ett like och ge en o annan kommentar. Tänker det vore kul om fler gjorde så.

- Det går bättre än väntat! Har inga som helst ambitioner utom just att få något publicerat varje dag, så hittills är det helt prestationslöst, bara så roligt att ha kommit igång igen

- Det går bra, jag brukar publicera varje dag på olika nätverk. Här i blogg100 lägger jag bara in mina blogginlägg och/eller vissa inlägg från den Facebookfeed som tillhör gillasidan.
Jag ville få mer interaktion på bloggen, men det kom ingen så jag skapade Hjälpgruppen. Nu funkar det bra och känns roligt! :-)


- Än så länge är det inga problem. Minst 300 ord per dag, och det har gått bra. Det är när 3/4 är gjorda som inspiration och ämnen börjar tryta. Så jag har börja skissa på inlägg bakifrån. Dvs inlägg nummer 100 och nedåt. Kanske lite fusk, men med tanke på att det tidigare år spruckit vid inlägg 80 eller så, då är detta en möjlighet att klara av det hela vägen. Det skulle vara skojigt tycker jag.

- Det går mycket bättre än ifjol! Jag sätter inte lika mycket press på mig själv, och skriver mer från hjärtat. Då blev det hela plötsligt mycket enklare. Förra året hoppade jag av efter 39 dagar, men i år känner jag mig så peppad att jag tror jag kommer gå i mål. Ser fram emot ytterligare tre fjärdedelar! :)

- Inget vidare med inspirationen. Jag har författat drygt 20 förfärligt ointressanta inlägg. Till och med jag tycker de är tråkiga och det är ändå mitt liv det handlar om. :P


- Höll formen i bortåt 14 dagar, men nu blir det varannan ungefär.

- No problemas. Fast jag har ju lite fusk.... Mitt löfte när jag började i år var att bara skriva ett inlägg om dagen. Det höll ganska länge, men i dag blev det tre... Fusket är att bloggen på http://www.swl.nu/tycker/ den 4 april fyller 20 år. Förutom de första månaderna har den sedan varit daglig sedan dess. I dag är det nr 7255.

- Jag plitar också på och tycker inte att det blir särskilt intressant för någon annan än mig själv och knappt det. Fast när jag går tillbaka och tittar vad jag skriver så är livet rätt OK ändå... Ibland får det bli bara ett par rader, ibland några foton och ibland längre. Jag har inte ambitionen att följa andras bloggar, länka allting till Facebook eller hålla ett visst antal tecken. Då blir utmaningen övermäktig just denna vår. Jag har hittills klarat att fullfölja varje omgång just för att jag satt rimliga villkor för mig själv.


Märk väl: det finns inga regler, alla deltar på sina egna villkor. Ingen dömer, ingen bedömer. Vi bara delar...
Blogg100 fortsätter åtminstone till 8 juni, då alla de som skrivit sedan dag ett går i mål. De som så önskar går i mål efterhand efter det datumet.
Detta är mitt #blogg100-inlägg - dag 28

8 kommentarer:

  1. Skrivande kan vara svårt när det ska komma som på beställning. Det är inte varje dag man har idéer eller motivation. Men det är som med så mycket annat, finner man en rutin så brukar det gå bra. Det skulle inte bli några böcker skrivna om alla författare förlitade sig på inspiration och motivation.

    SvaraRadera
  2. Håller definitivt med. Rutin att arbeta för arbetes skull (i detta fall skriva) fungerar för mig. Kan med fördel överföras till sidosysselsättning, som att skriva i en blogg. Dessutom brukar jag när jag har extra energi, skriva utkast till nya inlägg. För att liksom framtidssäkra.

    SvaraRadera
  3. Jag har märkt att jag skriver mer än vad jag tror. När jag gick tillbaka och tittade på mina inlägg från början av utmaningen så är det många långa, tänkvärda inlägg. Men eftersom man håller på hela tiden, varje dag, så glömmer jag vad jag skrivit om tidigare. Framförallt gör jag detta för mig själv, jag behöver "pysa", få ur mig tankar och känslor. Sen är jag glad om nån läser ;-)

    SvaraRadera
  4. Vanans makt? Som ger dig mer och mer färdighet. Kul.

    SvaraRadera
  5. Hittade mig! ;-)

    Och håller med er övriga - om rutinen sitter där ökar oddsen att det faktiskt kommer ut något ur mig, som dessutom är ganska ok. Om jag INTE tog för vara att skriva regelbundet skulle jag dels vara mindre van vid själva skrivandet men oddsen är ju också större att jag faktiskt inte skulle få ur mig några guldkorn, för att jag helt enkelt inte sitter ner och skriver...

    Så för min del är jag glad att jag fått ny inspiration och nu sitter och skriver, varje dag!

    SvaraRadera
  6. Härligt. Känns som om vi faktiskt stöttar varandra. Till stordåd?

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker det är roligt att se att vi har så olika anledningar med oss i bagaget till att blogga. En förutsättning är såklart att man tycker om att skriva och / eller vill utvecklas där.

    Men det är inte min huvudanledning till att ha en blogg. Istället är det en bra kombination av: Jag tycker om att skriva/ jag är egenföretagare/ det är ett sätt för mig att presenterade det jag gör/ tala om vem jag är och vad jag står för samt en del av min marknadsföring. Och då blir det ju dessutom viktigt att bli läst. En del av försörjningen hänger ju faktiskt på det. :-)

    SvaraRadera