25 mars 2018

Vem ser du?

You must die
Jag gillar ordlekar, oavsett om de är på svenska eller annat språk. Oftast då på engelska, som är mitt andra "modersmåls"-språk. Det är i hur vi betonar eller riktar ett ord, det är i konstruktionen eller i sammanhanget och perspektivet vi tolkar dem. 

Och alla tolkar liiiite olika. Att till exempel använda you är dubbelt. För det kan handla om dig, om er eller om det mer obestämda man - kanske syftandes tillbaka på en själv.

Jag skriver ofta haiku nu för tiden. Jag gillar det strama formatet som tvingar mig (kanske även dig) att tänka efter både en och flera gånger på hur det ska läsas eller höras.

Här på sidan en kort text, tänkt att sägas, höras eller kanske läsas i en enda utandning. Och sedan paus. 
Vad hör du i pausen efter?

#b100g - dag 25

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar