21 februari 2018

Dina och mina kundbehov.


Var på presentationen av E-barometern idag (i Borås). Mycket givande att se trenderna, som klart och tydligt pratar om e-handelns allt viktigare roll. Men en sak slår mig. När nu alla blir allt bättre på att ta reda på, kanalisera och göra affärer på kundernas medvetna behov, vad görs för att skapa de nya behoven? Eller ger e-handeln upp detta?

Först lite intressant statistik från e-barometern:
1. Köpcentra ligger risigt till, den köpstarka gruppen unga kvinnor lämnar de fysiska storhandelsplatserna för mobila enheter (19 % förflyttning).
2. Livsmedel har visserligen liten marknadsandel på e-handel, men dels växer andelen, dels följer så mycken annan handel just detta segment. Kommer att påverka oss mycket i framtiden. Här gäller det att hänga med.
3. Logistiken är problembarn nummer ett. Fortfarande. Framför allt handlar det om kundernas förväntan på leverans, som ligger för lågt i förhållande till nöjdhet. Vem löser detta i framtiden och därmed får ett stort försprång?
4. Nästan mest intressant är att även om e-handelns egen tillväxt ligger kvar på 15-17 %, så är dess andel av den totala handelstillväxten i Sverige extrem stor (hela 83 %). När kommer en stagnation (och eventuellt nedgång) av köp i fysisk butik? Vad innebär det?

Vilka behov kommer?
Algoritmer, personas, databaser, nyhetsbrev och logistiska utmaningar i all ära. Möjligheterna att dels analysera kundbeteenden, dels styra utbud och erbjudanden mer personligt är hela tiden styrt av det vi vet och tror oss veta om kundkonsumtion. Fast. Det som jag som marknadsförare fått inpräntat är ju att det är två olika typer av behov vi hela tidens ska svara upp mot: kundernas medvetna behov (drömmar, önskemål m m) OCH de behov kunden inte vet att hen har. Det latenta, det omedvetna, det okända definieras nästan aldrig av kunden, utan av visionärer och drömmare. Hur ska e-handels aktörer och andra kunna arbeta med de nya och föränderliga om samtidigt nästan allt som görs idag utgår från kundanalys (som baseras i de medvetna behoven)? Detta tycker jag är något som modern marknadsföring i många avseenden verkar ha glömt.



Använd innovatörerna
Startups, innovatörer, apputvecklare med flera är de som vet, inte kunderna. Så hur ska vi veta och förstå vad som är nästa stora grej? Och hur berättar vi det för kunden, så att kunden förstår att detta egentligen är ett behov? Jo, content är ett sätt, men det saknas inkluderande berättelser där ute... Jag tror att den som kan hitta metoder för att vara i förändring och samtidigt kommersiellt kunna rida på den vågen är en stor vinnare i framtiden. 

4 kommentarer:

  1. Ja, det är intressant hur vi håller på att förändra vårt beteende när det gäller att handla och det är spännande som småföretagare att vara en del av det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju väldigt bekvämt att handla hemifrån och det känns som det ökar hela tiden. Samtidigt känns det som om de stora fysiska butikerna bara ökar, vet inte hur det går ihop sig. Det känns lite som att det är affärerna i innekärnan av en stad som mer drabbas än de stora köpcentren...

      Radera
    2. Jo. Det går fort nu, liksom lite av vilda västern. Men att förändringen sker är det ingen som tvivlar över.

      Radera
    3. Jag undrar jag. Allt talar för att det i första hand är större köpcentra som får känna på smällen. Fast samtidigt har de förutsättningar för att skapa något mer än bara enkel shopping. En kan skoja om GeKås. Men de däringa Hallandsborna har förstått för länge sedan. Att handla där är mer än bara shopping till låga priser...

      Radera