10 november 2015

Onda ord: #5 Feg.

Fem ord som är onda. De är orden som gör ont. Orden som tär, skär och sliter sönder. Bokstavligt och bildligt. Orden som hotar det bästa hos oss människor: Kärleken och själva livet.

Jag har fem ord jag tycker absolut sämst om. Idag det sista av mina fem #ondaord.
Naturligtvis är detta mycket en helt personlig syn på dessa ord. Du kanske har helt andra onda ord. Fast här är mina, utan rangordning väl betygsatta som de värsta ord som finns.

Ord fem är Feg.
Att våga är motsatsen till att vara feg. Jag har stor förståelse för att en hel del människor inte vågar saker. En del våghalsighet är ju bara dumdristighet. Men att i det stora hela inte våga, betyder att du som människa inte tillför något till gruppen, till den sociala enhet du tillhör. Och det är inte bra.

Fegt är det också att inte stå rak och säga vad en står för, vad som är viktigt och relevant för dig. Jag kräver inte av alla de alltid ska prata sina innersta övertygelse, men motsatsen (att ständigt vara tyst) är ytterst farligt. Detta är inte samma sak som att alltid ta ställning och högljutt kräva att alla ska lyssna. Det är inte heller samma sak som att kräva att andra ska ha samma åsikt eller att de alltid ska ha respekt för dig för att du HAR en åsikt. Nej, det handlar det mer om social förmåga, om att passa in i ett socialt mönster för gruppens bästa.

Nej, jag talar om att fegt ha en åsikt, inte visa eller stå för den och sedan i smyg verka för att den ska bli dominant även hos andra. Detta är oärligt, odemokratiskt och framför allt fegt.

Respekt kräver att du slutar att vara feg.

Förra ordet (det fjärde) var Krig. Klicka här så kan du läsa mer om det.
Tredje ordet var Död. Om det kan du läsa här.
Andra ordet var Hat. Klicka här om du vill läsa om det.
Första ordet var Cancer. Om det kan du läsa när du klickar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar