Hade ett intressant lunchsamtal med en underleverantör härom dagen. Eftersom killen är rätt ung och sysslar med digital kommunikation diskuterade vi trender och framtid. Ibland är det bra att bara prata med någon som lyssnar och svarar emot. För jag fick ihop denna tes som jag funderat på en längre tid - Den Ständiga Resan (the Everlasting Journey).
Det finns några mycket uttalade pågående processer i vår samtid. De som påverkar oss alla mest tydligt är det nog dessa tre:
Det kan verka simpelt, just dessa tre tillsammans håller på att drastiskt förändra ALLT.
När det gäller ensamvuxna hushåll är den trenden fastlagd och i princip kraftigt pågående. Detta innebär att allt mer när det gäller konsumtion i allmänhet måste snarare göras för en vuxen (med eller utan barn), än för en "kärnfamilj". Faktum är att antagligen kommer definitionen av kärnfamilj troligtvis göras om.
När det gäller städernas ökande betydelse visar det sig bland annat i politikers agenda över var trafiksatsningar ska göra, i den allt högre graden av samarbeten mellan just städer, snarare än mellan länder och i tydliga diskussioner om hur städerna ska fungera i globala sammanhang. Tänk efter själv: För ett antal år sedan var till exempel titeln borgmästare förlegad, idag är förekommer den allt oftare. Varför? Jo för att det är en eftertraktad titel.
När det gäller mobilitet behöver jag knappast övertala någon om denna pågående process, där allt fler allt oftare behöver vara mer anpassade till att kunna göra saker när de "är på väg". Tänk bara på Wearables, på Smart textiles lösningar för kläder som producerar både info och energi och på dina smarta telefons appars möjligheter.
I spåret av detta förespår jag dels en huvudtes Den Ständiga Resan, dels framgångar för en rad specifika företeelser:
Showrooms. Istället för att vi alltid ska åka till stora affärscentra i utkanterna av centrum, går vi eller "passerar" ständigt en rad olika Showrooms. Där får du professionellt stöd i dina konsumentval oavsett om det handlar om produkter eller tjänster. Showrooms ligger i direkt anslutning till resenav. Och. De kan mycket väl handla om olika varor olika veckor i ett showroom...
Applicerad augmenterad verklighet i kollektivtrafik, på barn och på äldre. Modern, mobil teknik appliceras av främst säkerhetsskäl på dels de fordon som tar oss till olika platser, dels de människor som vi önskar "övervaka och skydda". Och detta sker inte bara via mobiler och datorer, utan via kläder, smarta byggnader och robotliknande övervakningssystem.
Mötesplatser för kortvarig After Work, InWork och Off Work. Publika platser där vi dels kan utnyttja vår egen mobila enheter mer kraftfullt, dels lägga ifrån oss dem för att umgås med andra människor i kortare intervaller. Mellan andra punkter i vårt fastlagda schema.
Hantverkare, transportföretag och läkarbesök sker på i ett tidigare bestämd tidsintervall, så kallad On Spot Timing eller snarare på svenska platspassning. Med det menas att du ska vara på en bestämd plats under ett givet tidsintervall och det tidsfönstret är aldrig längre än en lång kafferast, det vill säga max 20 minuter. Med dagens logistiklösningar är detta redan genomförbart, men marknaden är inte helt mogen. Men om något eller några år har konsumenttrycket tvingat in leverantörer av tjänster att anpassa sig.
Resecentra blir platser för möten och idéer. Den naturliga platsen för många av aktiviteterna under Den ständiga Resan blir resecentra, både gamla och nya. Här tillbringar vi lite mer tid. fast inte för att vi vill, utan för att snabbast möjligt lösa en rad servicebehov som vi har. Här finns apotek, bilverkstad, terapimottagningen, systembolag, skräddare med flera. Men även biografer, restauranger, sportarenor och teatrar.
Kortfilmsbiografen i köpcentrat. Det är inte alltid filmen ska vara extra lång och ses på kvällen. Ibland handlar det om att någon behöver underhållas samtidigt som en annan i hushållet måste göra veckohandlingen eller träffa bästa kompisen på en kaffe. Och en kortare kulturell upplevelse måste få ske där människorna befinner sig i större grad och i bara i exklusivare fall på "fina" teatern.
#blogg100 - 125 på övertid
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar