27 oktober 2013

Abecita Photo Academy, november 2013.

Gillar bilder. Skarpt. I många former. Så, för några veckor sedan deltog jag i en workshop - Abecita Photo Academy - på Abecita Konstmuseum, under Mats Alfredssons ledning. Detta efter att dels ha deltagit i två skilda Photowalks i Göteborg under året, dels varit på Mats egen föreläsning på samma museum. 
Workshopen? Det gick så där.


Christer Hedberg och Mats Alfredsson, arrangörerna av
PhotoWalk februari i Göteborg. 
© Gunnar Fägersten Novik
Det mest spännande med allt detta är att vi, 14 deltagare på workshopen, alla får delta med tre bilder vardera i en sidoutställning på ovan nämnda museum, med start i november. Roligt och inspirerande. Men också krävande, speciellt för mig som har en liten djävul sittande på ena axel, krävandes stordåd och intelligenta lösningar (oavsett vad jag gör). 

Den aktuella lördagen gick. Förmiddagens teoretiska del flöt på, men det kan jag inte säga att eftermiddagens plåtande gjorde. För att göra en lång historia kort, med de egna kraven nästan oöverstigliga, hade jag inte helt roligt. För mycket input och inte ett bra eget förhållningssätt. 
Men sedan dess har jag fotat nästan dagligen, gått igenom äldre foton, reviderat vad jag anser om att fota främmande människor och även (för mig) kända människor och sedan fotat lite till.

Det har varit en lärorik resa, dessa sista två veckor och till slut har jag börjat hitta mig själv. Enkelt uttryckt är det ögonen som fascinerar mig. Ögon som ser, eller de som inte gör det. Ögon som tittar, eller tittar bort, Ögon som deltar, avskyr eller förundras. Och så ögon som just ser mig.

Numer har jag samlat ett enkelt utval av mina gatufoton här på bloggen. Du hittar dem här. Foton som är aktuella för utställningen sparar jag lite på och lägger upp när det är dags. Här dock ett smakprov från i februari:
Vid starten av PhotoWalk i februari. Hjörnes plats i Göteborg
© Gunnar Fägersten Novik


Och kom sedan gärna till Abecita Konstmuseum i Borås i november eller senare. Inte bara för min skull, utan för att alla de som var med har presterat underbara bilder. Och sedan är ju faktiskt Abecita ett av Sveriges finaste fotomuseum...

Och Mats Alfredsson, ja. Han kan du följa via Facebook på denna länk. Du lär inte bli besviken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar