10 maj 2011

Ord du inte trodde betydde just det.

Rätt ofta dyker de upp, orden som gör dig förvånad. Inte oroad, inte förvirrad - förvånad. Tillåt mig dela med mig av tre som nyligen korsat min stig.

Tvåbyggare. Två som bygger tillsammans? Någon som bygger två saker samtidigt? Eller någon som är så förtjust i siffran två att det egna, arkitektritade huset bildar en tvåa? Nope, inte...
Tvåbyggare är en botanisk term, på de växter som liknar oss människor något. Det krävs nämligen två av dem för att det ska bli frukt. Hane och hona liksom. Sankt Paula och Havtorn är tvåbyggare. En pollinerar (befruktar på växters vis) den andre. För det krävs minst två för att livet ska fortsätta. Tvåbyggare.

Korgboll. En sport, men... inte den du tror. För jag har träffat många som lite nedlåtande tycker att basket kan jag lika gärna kalla korgboll. Men si, det fungerar inte riktigt, mest för att korgboll är en annan sport än basket. En sport som är äldre, som inte kommer från Nordamerika, där utövarna är fler än fem samtidigt i ett lag på plan och där den som har bollen måste hålla sina två fötter stilla på golvet. I alla fall tills att bollen passats till annan spelare. Basket är engelska för korg, men sporten basket är något annat än sporten korgboll.

Fatisk. Ja, jag har stavat det korrekt, jag menar inte faktiskt,... faktiskt.
Fatisk information, det är det vi ständigt sysslar med, vi kommunicerande människor. Fatisk betyder enkelt uttryckt faktafattig (det är så jag håller reda på ordet, med de tre bokstäverna f, a, t i alla tre orden). Ett samtal har till stor del en fatisk funktion, det vill säga att "hålla kanalen öppen". Vi hummar, vi skjuter in betydelsefattiga ord, vi använder ord bara för att hjälpa till i övergångar - utan att tynga övergången med fakta. Vi pratar strunt helt enkelt...
I radions nyhetssändningar försöker journalister ständigt att reducera den fatiska delen och i stället hålla sig till rätt faktatung information. Resultatet blir en svårförstådd kommunikation, där vi andra som mottagare har svårt att sortera informationen, eftersom vi saknar vardagstalets fatiska del. I korthet: för att den som lyssnar ska fatta bättre: prata fatiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar