27 oktober 2015

Fem onda: #3 Död.

De är orden som gör ont. Orden som tär, skär och sliter sönder. Bokstavligt och bildligt. Orden som hotar det bästa hos oss människor: Kärleken och själva livet.

Jag har fem ord jag tycker absolut sämst om - mina #ondaord. Naturligtvis är detta subjektivt. Du kanske har ord som är dina finder, helt andra än mina. 

Helt ok, fast här är mina, utan rangordning väl betygsatta som de värsta ord vi har.


Ord tre är Död
Då är det slut. Inget mer. För den döde själv troligtvis inte så eländigt (om du inte varit djävulsdyrkare, förstås) Men för alla andra. Borta är möjligheten till samtal, ögonkontakt eller att bara hålla handen. Oavsett relation till den nu döde. Oavsett dödsorsak, även om de som dör hastigt när de är unga är extra svårt för oss kvarvarande. Sorg, ångest, saknad - allt och mer är det som finns kvar.
På fornsvenska þer. Germanskt ord med motsvarigeheter i till exempel engelskan (dead) och tyskan (tot).

Förra ordet (det andra) var Hat. Om det kan du läsa här.

Första ordet var Cancer. Om det kan du läsa när du klickar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar