13 februari 2015

Tre gånger olycklig.

Idag är det för första gången i år Fredag den trettonde. Märkligt att i år är det hela tre gånger som detta med att datumet 13 infaller på en fredag. Det är flest antal som är möjligt på ett år. Men egentligen betyder det ingenting.


Ursprunget till vidskepelsen och skrock angående fredag 13, handlar om att det är dubbel otur. För först var det en fredag som Jesus hängdes upp på korset, sedan har talet tretton länge ansetts olycksbringande. 
Läs mer om detta här.

Paraskavedekatriafobi. Fobi (ihållande rädsla) för just fredag den trettonde. Intressant ord som består av tre delar; paraskave-, -dekatria- och- fobi. De delarna betyder i nämnd ordning fredag, tretton och fobi.

Vidskepelse. På fornsvenska vidskipelse. Grundord skipelse betyder ungefär ställning eller förhålla sig (till något). Vid i betydelse som förledet van- i vantro - dvs försämra negativtger ungefärlig ursprungsbetydelse felaktigt ställningstagande. Idag liktydigt med övertro.

Övertro. Betyder inte att du tror för mycket, utan snarare att du tror på övernaturliga makter, ting och sammanhang.

Skrock. Fornsvensk ord med grundbetydelse rasslande ljud, dialektalt även skvaller, lögn, falskt prat och vidskepelse. Intressant att det här finns en likbetydelse mellan felaktigheter och vidskepelse. Från germanska skrakwa-, ett onomatopoetiskt (ljudhärmande) ord, med betydelse låta skränande



4 kommentarer:

  1. Tack för ett intressant inlägg. Jag har inte tänkt på att det är för 3:e gången i år. Jag räds inte den 13:e heller men jag inser att jag har vad du beskriver som Övertro. Önskar dig en fin dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inlägget är alltså lite äldre, i år (2017) är det två dagar som är fredag 13. Tack för kommentar. Och ha en bra dag.

      Radera
  2. Vet inte varför jag fortsätter bli förundrad, men det blir jag. Dels över att jag alltid lär mig något av dina språk-inlägg och dels över att du vet så himla mycket om ord och språk och sånt. Fascinerad. Och impad. Dekatria minsann. Aldrig stött på någonsin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm. Tack för de värrrrrmande orden. Kan jag behöva. :)

      Radera