11 november 2010

Ord som säger allt?

Ska opereras imorgon fredag, så veckans tre ord kommer redan nu:
1. Inspicient. Titel som finns inom flera, oftast kulturella branscher. I mitt fall var jag inspicient på en mindre teater under 80-talet. Var gör du? frågade vänner. Ja, allt och inget speciellt. Jag är "ingespeciellt", sa jag.
Inspicient på teater är annars ljudteknik-grenen (en av fyra: Ljud, Ljus, Scen och Attribut). Kul titel som jag var/är lite stolt över. Inspicient.
2. Allmännyfikenhet. Det finns inom journalism ett uttryck som allt för ofta används för att få publicera sånt som är tveksamt om det borde publiceras. Uttrycket/anledningen/ursäkten är allmänintresse. En vän till mig myntade uttrycket allmännyfikenhet för att liksom säga vad det egentligen är som gör att till exempel namn, bild, barn, eller lön publiceras i onödan. Istället för allmänintresse borde det alltså vara allmännyfikenhet.
3. Akutlyftskynke. Ibland säger ord allt, även om du samtidigt blir lite förundrad över innebörden. Såg detta på korttidshemmet jag besökte. Jag förstår att det ibland är akut, att man då måste lyfta och att det handlar om ett skynke. men hurdå egentligen? Akutlyftskynke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar