8 maj 2012

Fantasirubriker.

Som journalist måste du tänka dig för ibland, helst innan publiceringen. Det blir liksom mer än det var tänkt annars.


Skrattade en del åt Aftonbladets formulering häromdagen, när en minister i regeringen tydligen avslutat en av de närmaste medarbetarnas anställning:
Minister akrobat?


Är naturligtvis själv inte alls felfri. Gick rejält i fällan på redigeringskursen på Journalisthögskolan för några (hmm) år sedan. Artikeln vi skulle redigera för dåvarande redigeringsläraren, numer deckarförfattaren Åke Edwardson handlade om bieffekterna av ett nytt stråförkortningsmedel. Det var en kemikalie som hindrar tillväxt av stråt på sädeslag, så att mer kraft gick till att utveckla själva axet. Men medlet var inte lika bra för till exempel de rådjur som exponerades. Åke tyckte dock att jag borde tänkt efter före jag skapade rubriken:

Och en favorit i detta ämne är facktidningen Journalisten, där goda skratt utlovas regelbundet. Jag hittade till exempel först denna rubrik, hämtad från Gotlands Tidningar: 
Döm om min förvåning när jag sedan även hittade denna från samma publikation:
Nej, jag vet faktiskt inte vilken av rubrikerna som kom först...

Nå, de sista två rubrikerna har jag som sagt hittat här:  www.journalisten.se/grodor .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar