5 april 2017

Finjustera din snurra.

Det pratas mycket om alla möjligheter som den nya tekniken ger, att kunden ska komma till dig istället för att du ska hitta dem. Detta är i princip inte någon ny idé för en marknadsförare. Vad som är nytt är tekniken och de möjligheter den ger. Och en av dessa stora möjligheter ska jag ge dig en inblick här i denna fyradelade text. Del tre handlar om VAR och HUR. Och att veta detta före du agerar.

När du dels gjort din planering och bestämt dig vad du ska kommunicera är det dags att välja media och metod. Jag rekommenderar som sagt en Social snurra, eftersom den är flexibel och anpassningsbar efter den valda kommunikationen. Men det är målgrupp och produkt som bör avgöra vilka sociala media du ska satsa på. Samtidigt ingår att ha en virtuell bas för erbjudanden, kampanjer och kundkommunikation - en så kallad On site


Hur en On site väljs beror också delvis på vilken teknisk metod att mäta du väljer. Att mäta effekten av marknadsföringen är en av de stora fördelarna med att arbeta med sociala media och en Social snurra. Att kontinuerligt se hur väl marknadsföringen fungerar och vem som berörs är viktigt. Både för att se att du får effekt av insatserna och för att kunna justera dina insatser efter de inblandades behov och förväntningar. 
Sociala snurrans infrastruktur

Stöttande teknik
Rent tekniskt går detta till så att på din valda On site, byggs en eller flera mätverktyg in. Här byggs också funktionen av korslänkning in. Tanken är att via denna ”sida på nätet” utgår din kommunikation och här tas dina presumtiva kunders returkommunikation emot. Här startas kampanjer, men här landar också alla de som reagerar på desamma. På denna sida finns alla länkar till stöttande sidor (bloggar, företagssidor med mera) och här finns belöningar för de som för dialog med dig som företag och verksamhetsledare.

Oftast är en On site din egen hemsida, men den kan också vara en Facebook-sida eller en bloggsida (även om det är mindre vanligt). Huvudsaken är att du har kontroll och full insyn i din egen On site. Detta för att som sagt både kunna mäta och för att kunna svara på all kommunikation som kommer till den.

Komplettera med rätt media
Att tekniskt bygga en bra On site är dock bara en del av detta steg. Det andra är att välja sociala media som når dina kunder, det jag kallar Off sites. Det kan vara applikationer som Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Tumblr och så vidare. Det kan också vara andra sidor på www, till exempel en blogg. Det viktigaste är inte att ha så många av denna typ av sociala medie-applikationer som möjligt, utan snarare att nå rätt personer så att deras sociala nätverk berörs. Därför behöver du planera väl inför vilka plattformar du ska välja.

Sista steget (innan du drar igång din sociala snurra) är att planera för veckorutin och kanske års-dito för hur du startar och håller igång snurran. Allt för att skapa kontinuitet och uthållighet. Mer om det berättar jag i morgon.

#blogg100 - dag 36

3 kommentarer:

  1. Oj, det låter så komplicerat för mig som kommunikatör. Jag gillar enkla och snabba lösningar som jag kan applicera direkt. Eller det kanske är enklare än vad det ser att vara?

    SvaraRadera
  2. Jag inser att jag gör så där, ungefär, utan att jag tänker på det. Jag testar mig fram i min marknadsföring och hittills har det fungerat riktigt bra.

    SvaraRadera
  3. Ingela: Det är enkelt, men kräver viss tanke. Bland annat så att varumärkesvärden inte drabbas. Den stora risken många utsätter sig för idag är just att det går snabbt och ogenomtänkt. Detta är ett sätt att lösa det problemet på.

    Dorotea: Ja, varför inte. Det som fungerar ska en inte ändra på.

    SvaraRadera