12 april 2015

Lakrits, såpbubblor och linser.

Börjar dagen i Amsterdam. Fortsätter fotvandrandet, gatufotandes, efter tre så här långt häftiga dagar. Avslutning och hemfärd idag. I morgon arbetsdag igen.
Funderar på vad det är för dag idag. Förutom söndag i den ortodoxa Påsken är det dessutom Lakritsdagen, Såpbubblans dag och Linssoppans dag.

Har egentligen slutat bli förvånad över alla dessa temadagar, med behovet att synliggöra något. Men Såpbubblans dag? Bubblor som knappast överlever minuten, ska hela dagen på sig? Ånä! Fast tycker du att jag tar i och vill bubbla lite? Vassego'! En länk till Såpbubblans Dag (bubbla på bara).

Annars skrev jag om Lakritsdagen redan förra året, vill du uppdatera dig gör du det genom att klicka här.

Till slut. Linssoppans Dag? Hade någon sagt till mig att det är Soppans Dag hade jag kanske ryckt lite lätt på axlarna. Men, så funderade jag lite till och kom fram till att för mig är det helt rätt. Det är linssoppans dag, men lins som i objektiv. För när en är på resa med 50 andra gatufotografer snackas inte bara motiv och snygga bilder. Utan det är en rejäl soppa av objektiv-snack. Eller "gluggar" som det oftast sägs bland "riktiga" fotografer. Tyvärr är jag less på snacket kring fotandet. Så jag går ut på stan nu istället. För att fotografera. Med ett enda objektiv på min kamera. Kanske delar jag snart med mig av bilderna här...
#blogg100 - 43

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar