18 april 2015

Det ska böjas i tid...

... det som krokigt ska bli. Andemening; börja så snart du kan om något ska formas.
Var ju i Amsterdam förra helgen. Har en massa bilder från detta evenemang, som jag tänker berätta mer om och visa fler bilder från senare. Men idag kanske den gulligaste av dem alla.

Gatufotografer har en massa outtalade regler, som naturligtvis ingen är direkt överens om. En av dem är undvik "Sitting ducks". En "sitting duck" är en person eller händelse som är lätt att fota, som bara sitter där för att få uppmärksamhet. Hit hör tiggare, gatumusikanter och liknande.
Samtidigt finns ytterligare en oskriven regel för gatufotografen: "Skit i reglerna, bara fotot blir bra". Ja du hör, reglerna är det inte så mycket med.
My playground

Nå. Gulligast av de bilder jag nu hunnit titta igenom är denna. En lite tjej som lekte med duvorna på de Dam i centrala Amsterdam. Hennes mamma/omsorgsperson var med. När vi (en grupp om kanske fyra gatufotografer) gick förbi hade vare sig mamma eller barn något emot att vi tog några bilder. Tvärtom, de log och blev glada bägge två. En sötare poserande liten tjej var det länge sedan jag såg.

Jag tycker om en del av reglerna och försökte därför få en bild där lilla tjejen inte tittar rakt in i kameran, så jag tog min bild när hon poserade för en av mina kamrater. 
Gulligt va?

Blogg100 - 049

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar