27 juni 2017

Vad jag ser: ögon.

Det finns ett känt citat som säger Ögonen är själens spegel. Citatet är gammalt och trots ett frenetiskt sökande är det svårt för mig att belägga en specifik upphovsperson eller -land. Citatet är dock allmängiltigt och som sådant definierar det delar av mitt sökande bland människor efter en bild som säger mer. Jag letar nämligen ofta efter just ögon.

Det finns påståenden att ovan citat skulle vara judiskt, italienskt, arabiskt, engelskt och så vidare. Det finns belägg för att Cicero (som föddes drygt 100 år FK) har sagt (eller skrivit) något som liknar citatet. Så känslan, åsikten eller upplevelsen att en speciell blick säger mycket är nog allmänmänsklig. Den ingår i det som kallas Theory of mind - vår förmåga att se på andra människor och tolka intentioner och gester bara på ett kort ögon-blick.

Med det sagt, vill jag gärna puffa för en annan blogg jag skriver (och fotar) för - "GFN Street". Och kanske speciellt för att inlägg jag publicerade nyligen som handlar om ögonen. Klickar du här kommer du dit.

Här ett utdrag ur texten:
Eyes are to me the most important element in street photography. Eyes looking at you or projecting and leading to something else, maybe the main motif? When I walk the street it’s eyes I look for most of the time.

På svenska:
Ögon är för mig den enskilt mest viktiga detaljen inom gatufotografi. Ögon som ser rakt på dig eller som projicerar eller leder mot något speciellt, kanske huvudmotivet? När jag går och fotar är det ögonen jag letar efter den mesta av tiden.

På samma fotoblogg finns dessutom en kurs jag skrivit tillsammans med gatufotografen Daniel Eliasson. Den finns även på sajten Daily Bits of. För dig som fotograf ger den en hel del tips om fotografi, utan att var pretentiös eller tidskrävande. En bra start helt enkelt. Och så glömt inte detta med blicken/ögonen...

2 kommentarer:

  1. Den kursen kan jag varmt rekommendera - och i övrigt kan jag bara instämma. Det är något speciellt med ögon!

    SvaraRadera