28 juni 2017

Är det relevant?

Jag läser otroligt mycket på nätet, precis som du (och de flesta andra) gör. Dock vinnlägger jag mig att dels hitta det som gör att jag lär mer, dels det som jag vet har relevans för mig, för mitt jobb och för mina kunder - både de jag redan har och de jag kommer att få. Ordet relevans känns extremt viktig.

Det går att slarva bort sin tid på sociala medier, både medvetet och omedvetet. Medvetet eftersom det finns chans (och risk) att göra så mycket utan reellt värde i verkliga världen. Spel, konstiga texter med obskyra avsändare och "roliga" bilder. Omedvetet eftersom det finns så många på nätet som mer eller mindre har en gömd agenda med det de publicerar. Propaganda, osanningar, falska nyheter med mera. Problemet med dessa är att de ofta är klädda i samma språkbruk som innehåll med kvalitet, gedigen bakgrund och avsändare.


Hur hitta rätt?
Sunt förnuft, kritiskt tänkande och kunskap har aldrig varit viktigare. Så här en enkel förklaring om hur det borde fungera. Så hur gör du?

Sunt förnuft för det som låter för bra för att vara sant är troligtvis falskt - oavsett hur upprörande det är. Så dela inte. 

En gång i tiden var tanken att vi i skolan skulle lära ut kritiskt tänkande, att hjälpa medborgare så att de själva tänker och funderar. Problemet idag är att informationsmängden är så stor och de tekniska landvinningarna så snabba att det är svårt att hänga med. Kanske är den bästa metoden att fundera rejält på när du kan ha bråttom och när du absolut inte ska skynda. Speciellt när det gäller information på nätet bör en nog fundera både en och två gånger om vem som är avsändare, varför saker påstås och för vem budskapet egentligen är menat. Propaganda är inte så enkelt att känna igen, men för den kritiske som tar ett mentalt steg tillbaka och försöker få en viss översikt på informationen går det.

Kunskap. Något som alltid har varit och kommer att vara relevant. Idag kanske den kunskapen mer handlar om att förstå och kunna system och kommunikativa metoder. Eller att lära sig att hitta rätt. Eller som en vän sa, vi går från det faktadominerade samhället till det som baseras på förmåga och kännedom. 

Ett exempel på innehåll.
Just i detta fall handlar det om kvalitetsinnehåll för sociala medier. Lite metakunskap är det allt, för innehållet handlar om hur du använder sociala medier bättre (bloggar med mera), samtidigt som det berättar om fördelen med egen kunskap, kännedom om relevanta källor och förmåga att säga något intressant (relevant?).

Klickar du här kommer du till en sida som publicerats av Spoon Content Agency, en större contentbyrå. Det intressanta i inlägget är hur du gör det publicerade intressant, genom att använda det jag skrivit om ovan. Samtidigt som du får resultat som är tillfredställande både för avsändare och konsument (för dig alltså).

Hur gör du? Dels när det gäller att hitta kunskap, dels hur du delar egna tankar och erfarenheter?

4 kommentarer:

  1. Det sista a:et tänker jag står för Ansvar!

    SvaraRadera
  2. Jag lägger till en del till och det är "vill jag föda mig själv och/eller andra med detta", både när jag själv läser något, och när jag funderar över att dela det vidare - eller ej. Kommer det göra gott i någon form? Gagnar det? Om inte, eller om jag tvekar - så väljer jag att låta bli. Både att läsa/ta in, och dela vidare.

    SvaraRadera